Categories:

Nauka gry w szachy: jak grać w szachy?

Naucz się grać w szachy korzystając z naszego poradnika dla początkujących, od podstawowych ruchów po en passant i roszadę.

Szachy są prawdopodobnie najbardziej rozpoznawalną grą planszową w historii. Jest powszechnie lubiany i grany na całym świecie od wieków i zainspirował jedną z najpopularniejszych serii Netflix w ostatnim czasie: Gambit Królowej.

Często uczymy się grać w szachy jako dzieci, ale dla niektórych minęło już trochę czasu od ich ostatniej partii. Początkujący i długoletni gracze są tu mile widziani, a my przedstawiamy kilka podstawowych zasad, które mogłeś przegapić, wykraczających poza poruszanie i łapanie figur do podstawowych zasad szachowych, takich jak en passant i roszada.

Jak grać w szachy dla początkujących

  • Przygotowanie: Na którym polu znajduje się królowa? Dowiedz się, jak przygotowujemy się do gry, umieszczając swoje pionki.
  • Podstawowe zasady: Dowiedz się, jak porusza się i bije każda szachownica.
  • Szach i mat: otocz króla przeciwnika, aby wygrać.
  • Zasady zaawansowane: Wyjaśnienie promocji, en passant i roszady.

Niezależnie od tego, czy właśnie odkryłeś szachy na nowo, czy zasiadasz do gry po raz pierwszy, przygotowaliśmy ten przyjazny dla początkujących przewodnik, jak grać. Ten przewodnik zawiera wszystkie podstawowe informacje, które musisz znać ucząc się szachów, od tego, na którym polu umieścić hetmana podczas przygotowania gry, do momentu, w którym zawołać „szacha” i ogłosić zwycięstwo.

Chociaż poniżej znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz, aby zagrać w zwykłą partię szachów, nie zagłębiliśmy się tak bardzo w zaawansowane elementy, takie jak określone otwarcia, pozycje na szachownicy lub zasady turniejowe. Są to czyste podstawy, dzięki którym możesz grać tak szybko, jak to możliwe, bez martwienia się o synchronizację swoich tur lub obronę przed określonymi otwarciami. Gdy poznasz podstawy gry, możesz nauczyć się nowych strategii, taktyk i pogłębiać zrozumienie gry podczas gry, stopniowo doskonaląc swoje umiejętności i doświadczenie. Kto wie, może to może być pierwszy krok na twojej drodze do zostania kolejnym arcymistrzem.

Jak ustawić szachownicę

W szachy gra dwóch graczy na szachownicy o wymiarach osiem na osiem pól. 64 kwadraty przeplatają się pomiędzy jasnymi i ciemnymi kolorami – tradycyjnie czarnymi i białymi. Po prawidłowym ustawieniu biały kwadrat powinien znajdować się najbardziej po prawej stronie wzdłuż krawędzi najbliższej każdemu graczowi.

Pionki graczy są ustawione w dwóch poziomych rzędach (znanych jako szeregi) najbliżej każdego gracza. Druga ranga – czyli tzw. drugi rząd z perspektywy gracza – składa się z rzędu ośmiu pionków, każdy umieszczony na jednym kwadracie.

Bliższy szereg jest prawie symetryczny, z wieżami (zwanymi również zamkami) umieszczonymi na dwóch skrajnych polach narożnych po lewej i prawej stronie, a następnie skoczkami na wewnętrznym polu obok nich, a następnie gońcami.

Dwa centralne kwadraty rangi zajmują król i królowa. Królowa jest umieszczana na polu odpowiadającym jej kolorowi (np. czarna hetmanka na czarnym kwadracie), a król zajmuje pozostałe pole przeciwnego koloru. Oznacza to, że król i królowa każdego koloru są naprzeciw siebie, dzięki czemu prawidłowe ustawienie jest symetryczne między dwoma graczami.

Biały gracz wykonuje pierwszy ruch, a gracze naprzemiennie wykonują pojedyncze tury, dopóki gracz nie zostanie pokonany przez mata lub zrezygnuje. Można również uzgodnić losowanie. Jeśli grasz z opcjonalnym zegarem, tak jak w turniejach, pierwszy gracz, któremu zabraknie czasu, przegrywa.

Podstawowe zasady gry w szachy

W szachach każdy gracz na zmianę wykonuje jeden ruch. Gracze nie mogą pominąć tury – muszą przesunąć kawałek. Każda figura szachowa porusza się w określony sposób i musi być przesunięta zgodnie z jej prawidłowym ruchem.

Z wyjątkiem skoczka, który może przeskakiwać pionki, pionki nie mogą przechodzić przez pionki dowolnego koloru bez zatrzymania się (w tym samym bierce tego samego koloru) lub zbicia ich (w przypadku bierki przeciwnego koloru).

Jak łapać kawałki?

Jeśli pionek ląduje na polu z pionem przeciwnika, ten pionek zostaje zbity i usunięty z planszy. Pionki nie mogą być umieszczane na tym samym kwadracie, co bierki tego samego koloru. Kiedy bierka zbije bierkę przeciwnika, musi zakończyć swoją akcję ruchu i zakończyć turę gracza.

Jak przenosić figury szachowe

Pionek

Pionki przesuwają się o jedno pole do przodu w linii prostej. Nie mogą poruszać się poziomo, po przekątnej ani do tyłu.

Wyjątkiem jest sytuacja, gdy pionek nie został jeszcze przesunięty podczas gry. Jeśli pionek jeszcze się nie poruszył, może zostać przesunięty o dwa pola do przodu jako pojedynczy ruch. Oba pola muszą być puste. Gracz może również wybrać przesunięcie pionka o jedno pole.

Jedynym przypadkiem, w którym pionek może się poruszać po przekątnej, jest zbijanie pionka przeciwnika. Pionki mogą zbić pion przeciwnika na jednym z pól po przekątnej po lewej lub prawej stronie przed pionem. W ramach bicia pionka pionek porusza się po przekątnej, aby zastąpić zbitego pionka. Pionek nie może zbić sąsiedniego pionka na żadnym innym polu ani poruszać się po przekątnej bez bicia.

Wieża (Zamek)

Wieża, czasami nazywana zamkiem, może przesuwać się poziomo o dowolną liczbę pól wzdłuż aktualnego rzędu (rangi) lub kolumny (plik). Nie może przechodzić przez pionki tego samego koloru i może chwytać pionki o przeciwnym kolorze, przesuwając się na zajęte pole. Z żadnego powodu nie może poruszać się po przekątnej.

Rycerz

Rycerze są jedynymi figurami szachowymi, które można przesuwać „przez” inne figury, „przeskakując” nad nimi. Bierze pionki w normalny sposób, lądując na polu zajmowanym przez pionek przeciwnego koloru i nie może ruszyć się na pole zajmowane przez pionek tego samego koloru, ale może przesunąć się na pionki dowolnego koloru podczas swojego ruchu.

Rycerze poruszają się według ustalonego wzoru „L”: dwa pola do przodu, do tyłu, w lewo lub w prawo, następnie jedno pole poziomo lub pionowo lub odwrotnie – jedno pole do przodu, do tyłu, w lewo lub w prawo, a następnie dwa pola poziomo lub pionowo, aby zakończyć kształt litery „L”.

Oznacza to, że rycerz może zawsze przesunąć się do najbliższego pola, które nie znajduje się w jego aktualnym rzędzie (ranga), kolumnie (plik) lub bezpośrednio sąsiadującym po przekątnej.

Rycerz musi przemieścić się na pełną odległość – nie może przesunąć się tylko o dwa pola w linii prostej bez przesunięcia się np. o jedno w bok.

Biskup

Goniec może przesunąć dowolną liczbę pól po przekątnej – oznacza to, że zawsze porusza się po przekątnej linii pól odpowiadających kolorowi jego pola. Oznacza to, że każdy gracz rozpoczyna grę z jednym gońcem, który może poruszać się w każdym kolorze. Goniec nie może poruszać się w pionie ani w poziomie z żadnego powodu. Nie może przechodzić przez pionki tego samego koloru i chwyta pionek przeciwnego koloru, przesuwając się na swoje pole.

królowa

Hetman może poruszać się o dowolną liczbę pól poziomo, pionowo lub po przekątnej. Te ruchy muszą być wykonane w jednej linii prostej podczas jednego skrętu. (Innymi słowy, nie możesz przesunąć się o trzy pola po przekątnej, a następnie o trzy pola w pionie.) Hetman nie może przejść przez pionki tego samego koloru i zbija pionek w przeciwnym kolorze, przesuwając się na jego pole.

Król

Król porusza się o jedno pole poziomo, pionowo lub ukośnie. Król nie może poruszyć się na pole, które zapewniłoby szach lub mat przeciwnikowi.

Wyjątkiem od wszystkich innych szachów, król nigdy nie jest zbity – gracz przegrywa mecz, gdy król zostanie zamatowany, co prowadziłoby do nieuniknionego bicia w następnej turze przeciwnika.

Co to jest szach i mat?

Kiedy bierka porusza się w sposób, który pozwalałby graczowi na zbicie króla przeciwnika w jego następnej turze, atakujący gracz zazwyczaj ogłasza „szach”.

Gracz umieszczony w szachu musi poruszyć swojego króla lub przesunąć inną figurę, aby zatrzymać atak w swojej następnej turze – albo poprzez zablokowanie ruchu, albo zbicie atakującego pionka.

Jeśli gracz stworzy sytuację, w której przeciwnik nie może powstrzymać króla przed zbiciem w następnej turze, atakujący gracz ogłasza „mat” i natychmiast wygrywa grę. Król nigdy nie jest schwytany – partię szachów wygrywa się, gdy ogłoszony zostanie udany mat.

Gracz może również zrezygnować, zapewniając przeciwnikowi zwycięstwo. Mecze mogą również kończyć się uzgodnionym remisem – na przykład w wyniku sytuacji patowej pozostawiając gracza bez żadnych legalnych ruchów lub jeśli żaden gracz nie może wygrać, korzystając z dostępnych legalnych ruchów, sytuacja znana jako „martwa pozycja”. Jednym z przykładów martwej pozycji jest sytuacja, w której obaj gracze zostają z królem jako jedyną pozostałą figurą na planszy.

Remisy mogą również wystąpić w wyniku zaawansowanych zasad zwykle stosowanych w profesjonalnych turniejach, w tym identycznych pozycji na planszy występujących trzy lub pięć razy – zasady znane odpowiednio jako trzykrotne powtórzenie i pięciokrotne powtórzenie – lub brak bić lub ruchów pionkami mających miejsce w ciągu ostatnich 50 lub 75 ruchy. Dokładne zastosowane zasady mogą zależeć od turnieju i porozumienia między graczami.

Zaawansowane zasady szachowe

Istnieje wiele zaawansowanych zasad, których można używać w szachach, wraz z określonymi otwarciami i pozycjami na szachownicy, znanymi pod różnymi nazwami, od otwarcia podwójnego pionka królewskiego po słynny gambit królewski i gambit damski.

Zaawansowane zasady mogą obejmować określone warianty, które zmieniają podstawowe zasady gry, wraz z otaczającymi wymaganiami często używanymi w ustawieniach turnieju, takimi jak synchronizacja i zasada dotknięcia-ruchu – która mówi, że gdy pionek zostanie dotknięty przez gracza, musi on legalny ruch.

Ponieważ jest to przewodnik do nauki gry w szachy dla początkujących, omówimy tutaj tylko niektóre z podstawowych zasad zaawansowanych – zasady, których zawsze należy używać w połączeniu z podstawowymi zasadami poruszania się i bicia bierek, a także standardowym ustawieniem i zasadami za zadeklarowanie mata.

Gdy już poznasz podstawy gry w szachy, znajdziesz setki książek i innych zasobów, które pomogą Ci odkryć głęboką strategię i niemal nieskończone wariacje możliwe podczas gier – a także lokalne turnieje, które pomogą Ci udoskonalić Twoją grę i taktyka.

Jak wypromować pionka

Jeśli pionek dotrze do przeciwległej krawędzi planszy – najdalszego rzędu (rangi) od kontrolującego gracza – zostaje awansowany do innej figury: wieży, skoczka, gońca lub hetmana. Nowa figura zastępuje pionka na jego aktualnym polu i postępuje zgodnie z zasadami ruchu dla odpowiedniej figury.

Podczas gdy większość zwykłych graczy używa zbitych bierków do reprezentowania promowanych bierków, pionek może być legalnie awansowany na dowolną bierkę, niezależnie od tego, czy został zbity. Na przykład gracz może mieć wiele hetmanów w wyniku promocji pionków lub wielu gońców zdolnych do poruszania się po ukośnych liniach tego samego koloru w zależności od pola, na którym awansował pionek.

Nie ma limitu liczby pionków, które można promować.

Co to jest en passant?

En passant – po francusku “w przelocie” – jest jednym z najsłynniejszych ruchów w szachach. En passant ma miejsce, gdy pionek porusza się o dwa pola do przodu w wyniku opcjonalnego ruchu początkowego.

Jeśli pionek przeciwnika byłby w stanie legalnie zbić poruszającego się pionka, gdyby poruszył się tylko o jedno pole, a nie o dwa, przeciwnik może zadeklarować w przelocie w swojej następnej turze i przesunąć pionka po przekątnej na pole, przez które pionek przeszedł – zbicie pionek, jakby przesunął się tylko o jedno pole.

En passant musi zostać ogłoszony i wykonany jako kolejna tura przeciwnika, aby była legalna – w przeciwnym razie gracz z szansą na zbicie pionka traci okazję.https://www.youtube-nocookie.com/embed/c_KRIH0wnhE?autoplay=0

Co to jest roszada?

Roszada jest prawdopodobnie najbardziej skomplikowaną podstawową zasadą w szachach i zasadą, którą wielu początkujących często przeocza.

Roszada jest dozwolona, ​​gdy król i wieża gracza nie poruszyły się jeszcze podczas gry. Roszadę można wykonać dowolną wieżą, o ile się nie poruszyła – innymi słowy, wciąż znajdują się w swoich początkowych rogach na krawędzi najbliżej gracza kontrolującego.

Roszada polega na przesunięciu króla o dwa pola w kierunku wieży, z którą wykonuje roszadę, przed przesunięciem wieży na pole, przez które przesunął się król. To skutecznie stawia wieżę po drugiej stronie króla, podczas gdy król przesuwa się o dwa pola w kierunku pola, na którym wieża rozpoczęła grę. Niezależnie od tego, czy roszada jest wykonywana z wieżą bliżej króla (bok królewski), czy o jedno pole dalej (bok hetmana), król porusza się tylko o dwa pola.

Król nie może być użyty w manewrze roszady, jeśli jest aktualnie szachowany, ale wieża może być użyta do roszady, nawet jeśli jest zagrożona przez bierkę przeciwnika – innymi słowy, jeśli mogłaby zostać zbita w następnej turze przeciwnika, lub na dowolnym polu, przez które przechodzi podczas wykonywania ruchu.

Jak zwykle, roszada nie może być użyta do przesunięcia króla, jeśli postawiłaby króla w szachu. Roszady również nie można używać, jeśli między królem a wieżą znajdują się jakieś bierki – pola między nimi muszą być czyste.