Śliwki i suszone śliwki: benefity i właściwości

Te fioletowo-czerwone owoce są pełne witamin, minerałów i korzyści, którymi warto się pochwalić. Oto, co warto wiedzieć.

Bogate w składniki odżywcze

Śliwki zawierają ważne witaminy i minerały, w tym witaminę C, witaminę A, witaminę K i odrobinę potasu. Śliwki suszone dostarczą Ci dodatkowej dawki witaminy K, ale będą miały więcej kalorii, cukru i węglowodanów.

Te witaminy i minerały mogą wspomóc Twój układ odpornościowy, trawienny i rozrodczy, a także wzrok, serce, płuca i nerki.

Zwalcza zaparcia

Śliwki nie są przeznaczone tylko dla dziadków – choć bądźmy szczerzy, oni chyba je uwielbiają.

Ze względu na wysoką zawartość błonnika, suszone śliwki są często czczone za ich zdolność do łagodzenia zaparć. (Dwie śliwki zawierają około 1 grama błonnika.) Zasadniczo suszone śliwki zwiększają objętość kupy, przyspieszając tym samym tempo, w jakim wszystko może ahem przemieszczać się przez przewód pokarmowy.

W badaniu przeprowadzonym w 2011 r. naukowcy stwierdzili, że jedzenie śliwek jest skuteczniejsze w łagodzeniu zaparć niż powszechnie stosowane środki przeczyszczające. Badanie z 2014 r. wykazało również, że śliwki zmiękczają stolec zarówno u osób z zaparciami, jak i bez nich.

Zarówno śliwki, jak i sok ze śliwek zawierają sorbitol, czyli alkohol cukrowy, który ma naturalne działanie przeczyszczające. Słowo ostrzeżenia: Nie przesadzaj. Aby uniknąć biegunki, ogranicz się do wypijania od 4 do 8 uncji soku śliwkowego dziennie.

Ponieważ śliwki nie zawierają tak dużo błonnika w porcji, może być trudno uzyskać w ten sposób zastrzyk błonnika. Śliwki nadal są świetne dla codziennego zdrowia układu trawiennego, ale mają więcej błonnika.

Pełne antyoksydantów

Badania wykazują, że śliwki dostarczają sporej dawki przeciwutleniaczy, które pomagają zmniejszyć stan zapalny i chronią organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.

Zawierają szczególnie dużo przeciwutleniaczy polifenolowych, które korzystnie wpływają na zdrowie kości i mogą pomóc zmniejszyć ryzyko cukrzycy i chorób serca.

W badaniu przeprowadzonym w 2015 r. w probówce naukowcy odkryli, że polifenole zawarte w śliwkach znacząco zmniejszyły markery stanu zapalnego związane z chorobami stawów i płuc. Aby mieć pewność, potrzeba jednak więcej badań na ludziach.

Obniża poziom cukru we krwi

Pomimo wysokiej zawartości węglowodanów, śliwki mają niski indeks glikemiczny. Jedzenie owoców takich jak śliwki wiąże się również z mniejszym ryzykiem zachorowania na cukrzycę typu 2.

Błonnik zawarty w śliwkach pomaga spowolnić tempo wchłaniania węglowodanów przez organizm po posiłku, dzięki czemu poziom cukru we krwi wzrasta powoli, a nie gwałtownie. Zgodnie z wynikami badań z 2005 roku, spożywanie śliwek może zwiększać poziom adiponektyny w organizmie (hormonu, który jest kluczowy dla regulacji poziomu cukru we krwi).

Pamiętaj jednak, że dobrego może być za dużo (zwłaszcza śliwek, które mają więcej cukru i kalorii).

Wspomaga zdrowie kości

Zawartość witaminy K, fosforu, magnezu i potasu w śliwkach jest związana ze zdrowiem kości. Jedzenie suszonych śliwek może również pobudzać wydzielanie hormonów biorących udział w tworzeniu kości.

W badaniu przeprowadzonym w 2020 r. wśród mężczyzn z umiarkowaną utratą masy kostnej naukowcy odkryli, że spożywanie 100 gramów śliwek dziennie przez 3 miesiące doprowadziło do zmniejszenia tempa utraty masy kostnej. Śliwki zdawały się również ograniczać stany zapalne i poprawiać ogólny stan zdrowia kości. W innym badaniu z 2011 r. stwierdzono, że codzienna porcja suszonych śliwek spowalnia utratę kości u kobiet po menopauzie.

W przeglądzie z 2017 r. stwierdzono, że spożywanie suszonych śliwek wydaje się mieć korzystny wpływ na gęstość mineralną kości. Naukowcy zauważyli jednak, że dane nie są w pełni spójne i że potrzeba więcej badań, zanim będziemy mogli stwierdzić to z całą pewnością.

Zdrowe dla serca

Jedzenie śliwek może być również korzystne dla serca. Śliwki mogą zmniejszać czynniki ryzyka chorób serca ze względu na wysoką zawartość błonnika, potasu i przeciwutleniaczy.

W badaniu z 2010 r. u osób, które piły sok ze śliwek i jadły od 3 do 6 śliwek każdego ranka przez 8 tygodni, odnotowano znacznie niższe ciśnienie krwi i niższy poziom cholesterolu (w tym „złego” LDL) niż w grupie, która zamiast tego piła wodę.

Z kolei w badaniu z 2015 r. stwierdzono, że u szczurów karmionych proszkiem z suszonych śliwek i sokiem śliwkowym stwierdzono niższy poziom cholesterolu, w tym podwyższony poziom „dobrego” cholesterolu HDL.

Choć wyniki tych badań wyglądają obiecująco dla serc miłośników śliwek, potrzebujemy więcej aktualnych badań na ludziach.

Pomaga utrzymać zdrową wagę

Śliwki są zarówno pyszne, jak i niskotłuszczowe. Jeśli więc chcesz zaspokoić swoją ochotę na słodycze za pomocą pełnowartościowych produktów spożywczych, śliwki mogą okazać się idealnym rozwiązaniem, które nie przeszkodzi Ci w utracie wagi.

Badania sugerują, że błonnik zawarty w śliwkach może również pomóc Ci poczuć się sytym. Dzięki temu możesz jeść mniej kalorii i utrzymywać zdrową wagę.

Dodawanie większej ilości świeżych owoców i warzyw do diety zazwyczaj pomaga w zachowaniu ogólnego zdrowia i utracie wagi. Dlaczego więc nie spróbować zdrowych plasterków śliwek z płatkami owsianymi?

Może pomóc w zwalczaniu komórek rakowych

Wysoki poziom przeciwutleniaczy w śliwkach i śliwkach może pomóc w zwalczaniu niektórych rodzajów komórek nowotworowych.

Według badań z 2018 r. ekstrakt ze śliwek znacząco zmniejszył liczbę komórek raka mózgu w badaniach na probówkach. Z kolei w badaniu z 2010 r. wykazano, że nawet najbardziej agresywne komórki raka piersi obumierały pod wpływem ekstraktu ze śliwek lub brzoskwiń. To obiecujące, ale pamiętajmy, że wyniki tego typu badań nie zawsze mają zastosowanie poza laboratorium.

Potrzebujemy znacznie więcej badań, zanim będziemy mogli powiedzieć, że śliwki pomagają leczyć raka lub mu zapobiegać. Ale zdrowy, wszechstronny styl życia, w którym uwzględnia się śliwki, może w tym pomóc.

Wspomaganie pamięci

Wszystkie te śliwki mogą sprawić, że nie będziesz zapominać o różnych rzeczach.

Badanie z 2015 r. wykazało, że spożywanie śliwek azjatyckich przez 5 miesięcy poprawiło funkcjonowanie mózgu i złagodziło niektóre objawy chorób neurodegeneracyjnych mózgu u myszy, które stosowały dietę o wysokiej zawartości cholesterolu.

Z kolei w starszym badaniu z 2009 r. stwierdzono, że sok śliwkowy (ale nie proszek z suszonych śliwek) skutecznie zmniejsza spadek zdolności poznawczych u starszych szczurów.

Trzeba przeprowadzić więcej badań, zanim wszyscy będziemy mogli po prostu jeść śliwki, żeby nie zapomnieć, gdzie zostawiliśmy klucze. Ale jak na razie dowody są pozytywne.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

pl_PLPolish