Categories:

Planszówki: jak stworzyć własną grę planszową?

Wszystko, czego potrzebujesz, aby stworzyć własną grę planszową, to papier, ołówki, czas i cierpliwa grupa przyjaciół.

Gry planszowe cieszą się większą popularnością niż kiedykolwiek wcześniej, nawet w erze ekranów i transmisji strumieniowych. W 2017 roku wydano ponad 3500 nowych gier planszowych, a liczba ta prawdopodobnie wzrośnie, ponieważ coraz więcej osób odkrywa radość płynącą z gier analogowych.

Jeśli myślisz o zaprojektowaniu własnej gry planszowej, czy to dla własnej przyjemności, czy w celu uzyskania publikacji, jest kilka kroków, które możesz podjąć, aby rozpocząć swoją podróż projektową.

Tworzenie gry może być bardzo satysfakcjonującym doświadczeniem i istnieje duże prawdopodobieństwo, że masz już wszystkie materiały potrzebne do stworzenia pierwszego prototypu.

Po udoskonaleniu projektu i przetestowaniu gry możesz być gotowy do podjęcia starań o publikację.

Zaczynamy!

Być może masz notatnik pełen pomysłów na to, jak będzie działać Twoja gra, a może to wszystko jest tylko w Twojej głowie.

Tak czy inaczej, przed stworzeniem wstępnego prototypu warto napisać krótki dokument o tym, czym będzie Twoja gra i jakie cele chcesz osiągnąć. Cele te mogą być tak proste, jak tylko chcesz. Zastanów się nad krótką listą tematów lub emocji, które chcesz wywołać w swojej grze. Na przykład: planowanie, nagroda, współpraca, strach, głupota.

Wykorzystaj ten dokument jako punkt odniesienia podczas tworzenia i dostosowywania gry. Zrozumienie, jakie są Twoje cele, pomoże Ci utrzymać się na właściwym torze podczas wprowadzania większych zmian.

Niektórzy wolą zacząć od tematu, inni od mechaniki gry – od tego, jakie decyzje mogą podejmować gracze i jak oddziałują na siebie nawzajem. Nie ma właściwej odpowiedzi, ale u podstaw Twojego pomysłu powinien leżeć albo temat, albo mechanika.

Twój pierwszy prototyp

Im brzydszy i tańszy będzie Twój pierwszy prototyp, tym łatwiej będzie go zmienić – i to zmienić bardzo wiele.

W większości przypadków do rozpoczęcia pracy wystarczy kilka kartek indeksowych, nożyczki i ołówek. Oprzyj się pokusie dodania jakiejkolwiek grafiki. Jeśli niechętnie pozbędziesz się jakiegoś elementu, ponieważ włożyłeś w niego czas i wysiłek, Twoja gra może na tym ucierpieć.

Pamiętaj, że istnieje niewielka szansa, że ktoś inny zobaczy ten prototyp. Ma on jedynie przedstawiać wczesne pomysły na grę.

Playtesting

Pierwsze playtesty będą zazwyczaj polegały na samodzielnym przechodzeniu gry, z przybliżeniem decyzji, jakie mogą podejmować gracze. Unikaj pokazywania innym swojej gry przed samodzielnym playtestem. W większości przypadków szybko zauważysz problemy i będziesz w stanie je zmienić przed pierwszymi playtestami dla wielu graczy.

Kiedy gra będzie już działać bezproblemowo w testach indywidualnych, zabierz ją do grupy zaufanych przyjaciół, którzy są chętni i zainteresowani playtestami.

Pamiętaj, że playtestowanie różni się od grania w ukończoną grę. Nie ma problemu ze zmianą zasad w trakcie gry. Możesz się wiele nauczyć, wprowadzając drobne poprawki w trakcie gry. Jeśli coś ewidentnie nie działa tak, jak zamierzałeś, zazwyczaj nie da się zbyt wiele nauczyć, grając do końca.

Uważnie słuchaj rad innych, notując ich reakcje i sugestie, ale pamiętaj, że tylko Ty wiesz, co jest najlepsze dla Twojej gry. Pamiętaj, że tylko Ty wiesz, co jest najlepsze dla Twojej gry. Zawsze pamiętaj, jaką grę chciałeś stworzyć i trzymaj się tej idei.

Iteracja

Każda gra będzie ulegać zmianom w trakcie procesu projektowania. Podczas wprowadzania poprawek możesz zdecydować się na wprowadzenie tylko jednej zmiany na raz, aby sprawdzić, jak wpłynie ona na całą grę.

Pomocne może być prowadzenie dziennika zmian i aktualnego zestawu zasad. Śledzenie playtestów jest kolejnym przydatnym narzędziem, zwłaszcza jeśli starasz się zbalansować swoją grę.

Spisywanie zasad

Prawdopodobnie posiadasz wczesny dokument zasad z czasów, gdy zaczynałeś playtestować, ale w pewnym momencie powinieneś stworzyć dobrze zredagowany dokument zasad.

Jednym z najtrudniejszych testów, jakim możesz poddać swoją grę, jest ślepy playtest, czyli sytuacja, w której grupa pierwszych graczy uczy się gry z podręcznika, a ty obserwujesz ich grę, nie komentując i nie poprawiając błędów. Pomoże Ci to zarówno zmienić zasady, jak i dopracować wrażenia z gry.

Tworzenie dopracowanego prototypu

Kiedy już będziesz zadowolony z gry, następnym krokiem jest stworzenie prototypu, który będzie funkcjonalny, a może nawet przyciągający wzrok.

Nie ma potrzeby zatrudniania artysty, chyba że grę tworzysz dla siebie i swoich przyjaciół. Jeśli chcesz ją opublikować, dobrze sprawdzą się grafiki zastępcze, znalezione w Internecie lub w serwisach takich jak game-icons.net.

Projekt graficzny powinien być czysty i intuicyjny, a czcionka na tyle duża, aby można ją było łatwo odczytać.

Do tworzenia profesjonalnie wyglądających prototypów przydadzą się takie narzędzia, jak wykrojniki czy drukarki 3D.

Publikacja

Najczęstszym sposobem podpisania umowy z wydawcą jest umawianie się na spotkania na konwentach gier, takich jak GenCon.

Sprawdź, którzy wydawcy wydają gry podobne do Twojej. Na stronie wydawcy powinna znajdować się strona z wytycznymi dotyczącymi zgłaszania gier. Należy się do nich jak najdokładniej stosować.

Jeśli wydawca jest zainteresowany Twoją grą, umówi się z Tobą na spotkanie na konwencie, na którym przedstawisz mu swoją grę.

Jeśli włożyłeś dużo pracy i badań, jest szansa, że kiedyś zobaczysz swoją grę na półkach sklepowych.

Wydanie gry nie musi być jednak celem ostatecznym. Stworzenie gry to już samo w sobie osiągnięcie, z którego każdy powinien być dumny.

Leave a Reply