Korzyści jogi. Jakie benefity przynosi joga na co dzień?

W branży jogi pojawiło się wiele modnych trendów – joga z kozą, joga z alkoholem, naga joga, by wymienić tylko kilka – ale jedna rzecz pozostaje niezmienna: ludzie zawsze rozkładają swoje maty. A to dlatego, że jest to doskonały sposób na spocenie się i skupienie, niezależnie od tego, czy jesteś zupełnym nowicjuszem, czy wieloletnim profesjonalistą. Poza tym joga przynosi wiele niesamowitych korzyści zdrowotnych, które możesz osiągnąć dzięki codziennej praktyce. Oto kilka z tych najbardziej imponujących, które warto docenić (bo teraz możesz sięgnąć tak daleko):

Masz lepszą gibkość i mobilność.

To może być oczywiste, ale warto o tym wspomnieć, ponieważ przed ćwiczeniem jogi być może nie byłeś w stanie dotknąć palców u stóp lub połączyć rąk za plecami. Ale umiejętność wykonywania tych czynności nie jest jedyną korzyścią płynącą z wyginania się.

Ponieważ joga zawiera mnóstwo pozycji, które wykonuje się w celu poprawy elastyczności i budowania siły mięśni, ćwiczy ona także nasze głębokie tkanki łączne – mówi Emilie Perz, terapeutka ruchu i nauczycielka jogi w Los Angeles. „Stres i niepokój mogą powodować, że nasze tkanki są zmęczone, napięte i zablokowane” – wyjaśnia. „[Ale] joga koncentruje się na ruchu i świadomości całego ciała, więc często możemy wykorzystać pozy do uwolnienia i wydłużenia tych chronicznie napiętych regionów.”

Nie tylko oznacza to większą elastyczność na zewnątrz, ale możesz również przekwalifikować to, jak tkanki twojego ciała trzymają się razem, dodaje Perz. Sposobem na to jest konsekwentna praktyka. „Od większej mobilności po lepszą postawę, pozy same w sobie są silnym tonikiem, który budzi nasze ciała i porusza je swobodniej w przestrzeni” – mówi.

Możesz schudnąć.

Jeśli zawsze myślałeś, że zajęcia jogi o wysokiej intensywności są jedynym sposobem na zrzucenie wagi, czas zmienić nastawienie. Choć z pewnością nie ma nic złego w tych stylach – a badania pokazują, że odmiany asztanga, Bikram i Iyengar mogą być szczególnie skuteczne dzięki swoim aerobowym tendencjom – badanie opublikowane w American Journal of Managed Care wykazało, że praktyka relaksacyjna może być również skuteczna w obniżaniu wagi.

W badaniu naukowcy podzielili grupę kobiet z nadwagą na dwie grupy – te, które regularnie uczestniczyły w zajęciach jogi relaksacyjnej i te, które brały udział w sesjach rozciągających, przy czym obie grupy ćwiczyły przez 48 tygodni. Osoby należące do grupy jogi nie wykonywały żadnych trudnych pozycji ani szybkich ruchów; naukowcy twierdzą, że zajęcia koncentrowały się na relaksie i redukcji stresu. Pozycje były utrzymywane przez dłuższy czas, kładziono nacisk na miarowe oddychanie i odtwarzano medytacyjną muzykę.

Biorąc to wszystko pod uwagę, można by pomyśleć, że utrata wagi nie jest celem końcowym. Jednak ta grupa straciła znacznie więcej tłuszczu podskórnego (czyli takiego, który znajduje się bezpośrednio pod skórą) niż grupa ćwicząca rozciąganie w ciągu pierwszych sześciu miesięcy i utrzymała go dłużej. Jest to więc dowód na to, że nie zawsze chodzi o to, by przez cały czas uprawiać ostre ćwiczenia.

Możesz stać się lepszy także w innych ćwiczeniach.

Słuchaj, nikt nie jest zainteresowany tylko jedną rzeczą i tylko jedną. Nie ma więc nic złego w tym, że kochasz jogę, ale uwielbiasz też bootcamp. Albo bieganie. Albo piłkę nożną. Perz mówi, że niezależnie od tego, co jest twoją pasją, regularna praktyka jogi może pomóc ci osiągać lepsze wyniki. „Powtarzanie pozycji daje [głębokiej tkance łącznej] większą pływalność i zdolność adaptacji, co pozwala naszym mięśniom działać skuteczniej” – wyjaśnia. „Oznacza to, że codzienna praktyka jogi może również pomóc poprawić naszą wydajność w innych modalnościach ćwiczeń”.

Nie martw się, nie oznacza to, że musisz zacząć podwajać swoje treningi przez cały czas. W dni, w których masz inną rutynę w harmonogramie, szybki 10-minutowy przepływ rano może być właśnie tym, czego potrzebujesz, aby uzyskać swoje ciało (i umysł) w doskonałej kondycji, mówi Perz.

Możesz zmniejszyć przewlekły ból.

Przewlekły, stale obecny ból nie jest czymś, z czym można sobie pogrywać. Może on poważnie obniżyć jakość twojego życia, a badania pokazują, że może nawet prowadzić do depresji. Jak donosi National Center for Complementary and Integrative Health (NCCIH), liczne badania wykazały, że joga jest niezwykle skuteczną terapią, zwłaszcza w przypadku osób cierpiących na przewlekły ból dolnej części pleców, który jest jedną z najczęstszych jego postaci.

Jedno z takich badań, opublikowane w Annals of Internal Medicine, wykazało, że po trzech miesiącach cotygodniowych zajęć osoby cierpiące na przewlekłe bóle dolnego odcinka kręgosłupa stwierdziły u siebie lepsze funkcjonowanie i mniejszy ból. Osoby te były również znacznie bardziej skłonne do odstawienia leków przeciwbólowych po upływie roku. W obliczu obecnej epidemii opioidów to świetny powód, by spróbować.

Możesz poprawić swoje zdrowie psychiczne.

Wszystkie ćwiczenia fizyczne są powiązane z obniżaniem objawów depresji, a joga nie jest tu wyjątkiem: Przegląd badań opublikowanych w czasopiśmie „Frontiers in Psychiatry” sugeruje, że osoby cierpiące na depresję, schizofrenię, problemy ze snem i inne schorzenia psychiczne mogą odnieść korzyści z uprawiania jogi. Ponadto Perz twierdzi, że wiele osób żyje dla korzyści psychicznych, których doświadczają. Kiedy pytamy, dlaczego ćwiczymy, zarówno nauczyciele, jak i uczniowie wymieniają takie rzeczy, jak to, że joga uziemia, jest narzędziem, które pomaga im być „w swoim ciele” i magicznie poprawia nastrój” – mówi.

Joga może też mieć natychmiastowy wpływ na poprawę nastroju. „W jodze jest tak wiele pozycji, które pomagają na depresję i nastrój” – powiedziała mbg Robin Berzin, M.D., lekarz medycyny funkcjonalnej i założycielka Parsley Health. Niektóre z jej ulubionych pozycji to: pozę wielbłąda, gołębia i nogi na ścianie, które pomagają dosłownie otworzyć serce i znaleźć nową perspektywę.

„Nawet gdy mgła depresji wydaje się niemożliwie gęsta”, mówi Berzin, „łączenie się z ciałem jest niesamowitym sposobem na znalezienie obecności, a obecność jest jak reflektor, który pozwala ci zobaczyć drogę do przodu i na zewnątrz”.

Możesz stać się bardziej kreatywny.

Jeśli masz trudności z przygotowaniem prezentacji do pracy lub natrafiłeś na przeszkodę w pracy nad swoją wielką amerykańską powieścią, być może nadszedł czas, by rozwinąć swoją matę. „Badania sugerują, że regularne ćwiczenie elementów jogi związanych z mindfulness – w tym medytacji, mantr i technik głębokiego oddychania – może stymulować i zwiększać poziom fal mózgowych alfa, czyli radosnych, spokojnych fal mózgowych” – mówi Perz. „Poprzez powtarzanie tych technik umysłu i ciała możesz zmienić architekturę mózgu, która sięga do miejsca połączenia i kreatywności”.

Możesz mieć bardziej pozytywne spojrzenie.

Wiesz, że to prawda: sposób, w jaki myślisz i działasz regularnie, ma ogromny wpływ na Twój nastrój i to, jak się czujesz sam ze sobą. Dlatego ważne jest, by znaleźć się w bezpiecznej przestrzeni, w której nie czujesz się oceniany i możesz być w zgodzie ze swoimi myślami. Joga jest właśnie takim miejscem”. „Ustalając intencje na początku zajęć i koncentrując się na chwili obecnej, stajemy się bardziej świadomi negatywnych wzorców myślowych, gdy tylko się pojawią” – mówi Perz. „Rozumiejąc je i zastępując je nową aktywnością, taką jak kontrolowane oddychanie i uważny ruch, możesz zmniejszyć stres psychologiczny, który uruchamia negatywne myśli (…) i radykalnie poprawić swoje ogólne nastawienie i perspektywę”.

Możesz obniżyć ryzyko chorób serca.

Zdrowie serca jest ważniejsze niż kiedykolwiek, a ostatnie badania American Heart Association wykazały, że ataki serca, wysokie ciśnienie krwi i cukrzyca są coraz częstsze u młodych ludzi – zwłaszcza u kobiet. Okazuje się jednak, że joga może pomóc obniżyć to ryzyko. Przegląd badań opublikowanych w European Journal of Preventive Cardiology wykazał, że praktykowanie jogi może pomóc w takim samym stopniu, jak konwencjonalne ćwiczenia, np. szybki spacer. W badaniach przeanalizowano różne rodzaje jogi – zarówno sportową, jak i łagodną – oraz szeroką grupę osób z różnymi schorzeniami. Ogólnie rzecz biorąc, zaobserwowano, że ci, którzy ćwiczyli, obniżyli ciśnienie krwi o pięć punktów i obniżyli poziom „złego” cholesterolu LDL o 12 punktów. Co to sugeruje: Prawdopodobnie mniej chodzi o to, jaki rodzaj jogi lubisz, a bardziej o to, by być konsekwentnym w swoim ruchu.

Możesz złagodzić objawy astmy.

Nie chcesz rezygnować z konwencjonalnych metod leczenia astmy, ale badania pokazują, że joga może być świetnym leczeniem uzupełniającym, które pomoże złagodzić objawy. Niewielkie badanie, opublikowane w BMC Pulmonary Medicine, objęło 57 dorosłych z astmą łagodną do umiarkowanej i wykazało, że u osób, które przez osiem tygodni stosowały jogę, objawy znacznie się zmniejszyły i rzadziej musiały stosować leki. Może to być zasługą praktyk oddechowych związanych z jogą – często nazywanych pranajamą.

Będziesz się mniej stresować i lepiej spać.

Ach, sen. To ta rzecz, o której zawsze mówi się nam, byśmy jej więcej dostawali, bez względu na to, jak nieuchwytna wydaje się ta koncepcja. Jeśli masz problem z tym, by częściej zasypiać, joga może ci w tym pomóc. Według ostatnich badań przeprowadzonych przez NCCIH, ponad 55% osób uprawiających jogę zauważyło poprawę jakości snu, a ponad 85% stwierdziło, że jest mniej zestresowanych. Mgr Marlynn Wei, psychiatra z Nowego Jorku, powiedziała Harvard Medical School, że duża w tym zasługa (ponownie) praktyk oddechowych w jodze, które pomagają się zrelaksować i rozładować napięcie po szalenie stresującym dniu.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

pl_PLPolish