{"id":471,"date":"2022-08-31T00:07:33","date_gmt":"2022-08-30T22:07:33","guid":{"rendered":"https:\/\/mcrace.pl\/?p=471"},"modified":"2022-08-31T00:07:34","modified_gmt":"2022-08-30T22:07:34","slug":"nauka-gry-w-szachy-jak-grac-w-szachy","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/mcrace.pl\/lifestyle\/nauka-gry-w-szachy-jak-grac-w-szachy\/","title":{"rendered":"Nauka gry w szachy: jak gra\u0107 w szachy?"},"content":{"rendered":"\n
Naucz si\u0119 gra\u0107 w szachy korzystaj\u0105c z naszego poradnika dla pocz\u0105tkuj\u0105cych, od podstawowych ruch\u00f3w po en passant i roszad\u0119.<\/p>\n\n\n\n
Szachy s\u0105 prawdopodobnie najbardziej rozpoznawaln\u0105 gr\u0105 planszow\u0105 w historii. Jest powszechnie lubiany i grany na ca\u0142ym \u015bwiecie od wiek\u00f3w i zainspirowa\u0142 jedn\u0105 z najpopularniejszych serii Netflix w ostatnim czasie: Gambit Kr\u00f3lowej.<\/p>\n\n\n\n
Cz\u0119sto uczymy si\u0119 gra\u0107 w szachy jako dzieci, ale dla niekt\u00f3rych min\u0119\u0142o ju\u017c troch\u0119 czasu od ich ostatniej partii. Pocz\u0105tkuj\u0105cy i d\u0142ugoletni gracze s\u0105 tu mile widziani, a my przedstawiamy kilka podstawowych zasad, kt\u00f3re mog\u0142e\u015b przegapi\u0107, wykraczaj\u0105cych poza poruszanie i \u0142apanie figur do podstawowych zasad szachowych, takich jak en passant i roszada.<\/p>\n\n\n\n
Niezale\u017cnie od tego, czy w\u0142a\u015bnie odkry\u0142e\u015b szachy na nowo, czy zasiadasz do gry po raz pierwszy, przygotowali\u015bmy ten przyjazny dla pocz\u0105tkuj\u0105cych przewodnik, jak gra\u0107. Ten przewodnik zawiera wszystkie podstawowe informacje, kt\u00f3re musisz zna\u0107 ucz\u0105c si\u0119 szach\u00f3w, od tego, na kt\u00f3rym polu umie\u015bci\u0107 hetmana podczas przygotowania gry, do momentu, w kt\u00f3rym zawo\u0142a\u0107 \u201eszacha\u201d i og\u0142osi\u0107 zwyci\u0119stwo.<\/p>\n\n\n\n
Chocia\u017c poni\u017cej znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz, aby zagra\u0107 w zwyk\u0142\u0105 parti\u0119 szach\u00f3w, nie zag\u0142\u0119bili\u015bmy si\u0119 tak bardzo w zaawansowane elementy, takie jak okre\u015blone otwarcia, pozycje na szachownicy lub zasady turniejowe.\u00a0S\u0105 to czyste podstawy, dzi\u0119ki kt\u00f3rym mo\u017cesz gra\u0107 tak szybko, jak to mo\u017cliwe, bez martwienia si\u0119 o synchronizacj\u0119 swoich tur lub obron\u0119 przed okre\u015blonymi otwarciami.\u00a0Gdy poznasz podstawy gry, mo\u017cesz nauczy\u0107 si\u0119 nowych strategii, taktyk i pog\u0142\u0119bia\u0107 zrozumienie gry podczas gry, stopniowo doskonal\u0105c swoje umiej\u0119tno\u015bci i do\u015bwiadczenie.\u00a0Kto wie, mo\u017ce to mo\u017ce by\u0107 pierwszy krok na twojej drodze do zostania kolejnym arcymistrzem.<\/p>\n\n\n\n
W szachy gra dw\u00f3ch graczy na szachownicy o wymiarach osiem na osiem p\u00f3l. 64 kwadraty przeplataj\u0105 si\u0119 pomi\u0119dzy jasnymi i ciemnymi kolorami – tradycyjnie czarnymi i bia\u0142ymi. Po prawid\u0142owym ustawieniu bia\u0142y kwadrat powinien znajdowa\u0107 si\u0119 najbardziej po prawej stronie wzd\u0142u\u017c kraw\u0119dzi najbli\u017cszej ka\u017cdemu graczowi.<\/p>\n\n\n\n
Pionki graczy s\u0105 ustawione w dw\u00f3ch poziomych rz\u0119dach (znanych jako szeregi) najbli\u017cej ka\u017cdego gracza. Druga ranga – czyli tzw. drugi rz\u0105d z perspektywy gracza – sk\u0142ada si\u0119 z rz\u0119du o\u015bmiu pionk\u00f3w, ka\u017cdy umieszczony na jednym kwadracie.<\/p>\n\n\n\n
Bli\u017cszy szereg jest prawie symetryczny, z wie\u017cami (zwanymi r\u00f3wnie\u017c zamkami) umieszczonymi na dw\u00f3ch skrajnych polach naro\u017cnych po lewej i prawej stronie, a nast\u0119pnie skoczkami na wewn\u0119trznym polu obok nich, a nast\u0119pnie go\u0144cami.<\/p>\n\n\n\n
Dwa centralne kwadraty rangi zajmuj\u0105 kr\u00f3l i kr\u00f3lowa. Kr\u00f3lowa jest umieszczana na polu odpowiadaj\u0105cym jej kolorowi (np. czarna hetmanka na czarnym kwadracie), a kr\u00f3l zajmuje pozosta\u0142e pole przeciwnego koloru. Oznacza to, \u017ce kr\u00f3l i kr\u00f3lowa ka\u017cdego koloru s\u0105 naprzeciw siebie, dzi\u0119ki czemu prawid\u0142owe ustawienie jest symetryczne mi\u0119dzy dwoma graczami.<\/p>\n\n\n\n
Bia\u0142y gracz wykonuje pierwszy ruch, a gracze naprzemiennie wykonuj\u0105 pojedyncze tury, dop\u00f3ki gracz nie zostanie pokonany przez mata lub zrezygnuje. Mo\u017cna r\u00f3wnie\u017c uzgodni\u0107 losowanie. Je\u015bli grasz z opcjonalnym zegarem, tak jak w turniejach, pierwszy gracz, kt\u00f3remu zabraknie czasu, przegrywa.<\/p>\n\n\n\n
W szachach ka\u017cdy gracz na zmian\u0119 wykonuje jeden ruch. Gracze nie mog\u0105 pomin\u0105\u0107 tury \u2013 musz\u0105 przesun\u0105\u0107 kawa\u0142ek. Ka\u017cda figura szachowa porusza si\u0119 w okre\u015blony spos\u00f3b i musi by\u0107 przesuni\u0119ta zgodnie z jej prawid\u0142owym ruchem.<\/p>\n\n\n\n
Z wyj\u0105tkiem skoczka, kt\u00f3ry mo\u017ce przeskakiwa\u0107 pionki, pionki nie mog\u0105 przechodzi\u0107 przez pionki dowolnego koloru bez zatrzymania si\u0119 (w tym samym bierce tego samego koloru) lub zbicia ich (w przypadku bierki przeciwnego koloru).<\/p>\n\n\n\n
Je\u015bli pionek l\u0105duje na polu z pionem przeciwnika, ten pionek zostaje zbity i usuni\u0119ty z planszy. Pionki nie mog\u0105 by\u0107 umieszczane na tym samym kwadracie, co bierki tego samego koloru. Kiedy bierka zbije bierk\u0119 przeciwnika, musi zako\u0144czy\u0107 swoj\u0105 akcj\u0119 ruchu i zako\u0144czy\u0107 tur\u0119 gracza.<\/p>\n\n\n\n
Pionek<\/strong><\/p>\n\n\n\n Pionki przesuwaj\u0105 si\u0119 o jedno pole do przodu w linii prostej. Nie mog\u0105 porusza\u0107 si\u0119 poziomo, po przek\u0105tnej ani do ty\u0142u.<\/p>\n\n\n\n Wyj\u0105tkiem jest sytuacja, gdy pionek nie zosta\u0142 jeszcze przesuni\u0119ty podczas gry. Je\u015bli pionek jeszcze si\u0119 nie poruszy\u0142, mo\u017ce zosta\u0107 przesuni\u0119ty o dwa pola do przodu jako pojedynczy ruch. Oba pola musz\u0105 by\u0107 puste. Gracz mo\u017ce r\u00f3wnie\u017c wybra\u0107 przesuni\u0119cie pionka o jedno pole.<\/p>\n\n\n\n Jedynym przypadkiem, w kt\u00f3rym pionek mo\u017ce si\u0119 porusza\u0107 po przek\u0105tnej, jest zbijanie pionka przeciwnika. Pionki mog\u0105 zbi\u0107 pion przeciwnika na jednym z p\u00f3l po przek\u0105tnej po lewej lub prawej stronie przed pionem. W ramach bicia pionka pionek porusza si\u0119 po przek\u0105tnej, aby zast\u0105pi\u0107 zbitego pionka. Pionek nie mo\u017ce zbi\u0107 s\u0105siedniego pionka na \u017cadnym innym polu ani porusza\u0107 si\u0119 po przek\u0105tnej bez bicia.<\/p>\n\n\n\n Wie\u017ca (Zamek)<\/strong><\/p>\n\n\n\n Wie\u017ca, czasami nazywana zamkiem, mo\u017ce przesuwa\u0107 si\u0119 poziomo o dowoln\u0105 liczb\u0119 p\u00f3l wzd\u0142u\u017c aktualnego rz\u0119du (rangi) lub kolumny (plik). Nie mo\u017ce przechodzi\u0107 przez pionki tego samego koloru i mo\u017ce chwyta\u0107 pionki o przeciwnym kolorze, przesuwaj\u0105c si\u0119 na zaj\u0119te pole. Z \u017cadnego powodu nie mo\u017ce porusza\u0107 si\u0119 po przek\u0105tnej.<\/p>\n\n\n\n Rycerz<\/strong><\/p>\n\n\n\n Rycerze s\u0105 jedynymi figurami szachowymi, kt\u00f3re mo\u017cna przesuwa\u0107 \u201eprzez\u201d inne figury, \u201eprzeskakuj\u0105c\u201d nad nimi. Bierze pionki w normalny spos\u00f3b, l\u0105duj\u0105c na polu zajmowanym przez pionek przeciwnego koloru i nie mo\u017ce ruszy\u0107 si\u0119 na pole zajmowane przez pionek tego samego koloru, ale mo\u017ce przesun\u0105\u0107 si\u0119 na pionki dowolnego koloru podczas swojego ruchu.<\/p>\n\n\n\n Rycerze poruszaj\u0105 si\u0119 wed\u0142ug ustalonego wzoru \u201eL\u201d: dwa pola do przodu, do ty\u0142u, w lewo lub w prawo, nast\u0119pnie jedno pole poziomo lub pionowo lub odwrotnie – jedno pole do przodu, do ty\u0142u, w lewo lub w prawo, a nast\u0119pnie dwa pola poziomo lub pionowo, aby zako\u0144czy\u0107 kszta\u0142t litery \u201eL\u201d.<\/p>\n\n\n\n Oznacza to, \u017ce rycerz mo\u017ce zawsze przesun\u0105\u0107 si\u0119 do najbli\u017cszego pola, kt\u00f3re nie znajduje si\u0119 w jego aktualnym rz\u0119dzie (ranga), kolumnie (plik) lub bezpo\u015brednio s\u0105siaduj\u0105cym po przek\u0105tnej.<\/p>\n\n\n\n Rycerz musi przemie\u015bci\u0107 si\u0119 na pe\u0142n\u0105 odleg\u0142o\u015b\u0107 – nie mo\u017ce przesun\u0105\u0107 si\u0119 tylko o dwa pola w linii prostej bez przesuni\u0119cia si\u0119 np. o jedno w bok.<\/p>\n\n\n\n Biskup<\/strong><\/p>\n\n\n\n Goniec mo\u017ce przesun\u0105\u0107 dowoln\u0105 liczb\u0119 p\u00f3l po przek\u0105tnej – oznacza to, \u017ce zawsze porusza si\u0119 po przek\u0105tnej linii p\u00f3l odpowiadaj\u0105cych kolorowi jego pola. Oznacza to, \u017ce ka\u017cdy gracz rozpoczyna gr\u0119 z jednym go\u0144cem, kt\u00f3ry mo\u017ce porusza\u0107 si\u0119 w ka\u017cdym kolorze. Goniec nie mo\u017ce porusza\u0107 si\u0119 w pionie ani w poziomie z \u017cadnego powodu. Nie mo\u017ce przechodzi\u0107 przez pionki tego samego koloru i chwyta pionek przeciwnego koloru, przesuwaj\u0105c si\u0119 na swoje pole.<\/p>\n\n\n\n kr\u00f3lowa<\/strong><\/p>\n\n\n\n Hetman mo\u017ce porusza\u0107 si\u0119 o dowoln\u0105 liczb\u0119 p\u00f3l poziomo, pionowo lub po przek\u0105tnej. Te ruchy musz\u0105 by\u0107 wykonane w jednej linii prostej podczas jednego skr\u0119tu. (Innymi s\u0142owy, nie mo\u017cesz przesun\u0105\u0107 si\u0119 o trzy pola po przek\u0105tnej, a nast\u0119pnie o trzy pola w pionie.) Hetman nie mo\u017ce przej\u015b\u0107 przez pionki tego samego koloru i zbija pionek w przeciwnym kolorze, przesuwaj\u0105c si\u0119 na jego pole.<\/p>\n\n\n\n Kr\u00f3l<\/strong><\/p>\n\n\n\n Kr\u00f3l porusza si\u0119 o jedno pole poziomo, pionowo lub uko\u015bnie. Kr\u00f3l nie mo\u017ce poruszy\u0107 si\u0119 na pole, kt\u00f3re zapewni\u0142oby szach lub mat przeciwnikowi.<\/p>\n\n\n\n Wyj\u0105tkiem od wszystkich innych szach\u00f3w, kr\u00f3l nigdy nie jest zbity – gracz przegrywa mecz, gdy kr\u00f3l zostanie zamatowany, co prowadzi\u0142oby do nieuniknionego bicia w nast\u0119pnej turze przeciwnika.<\/p>\n\n\n\n Kiedy bierka porusza si\u0119 w spos\u00f3b, kt\u00f3ry pozwala\u0142by graczowi na zbicie kr\u00f3la przeciwnika w jego nast\u0119pnej turze, atakuj\u0105cy gracz zazwyczaj og\u0142asza \u201eszach\u201d.<\/p>\n\n\n\n Gracz umieszczony w szachu musi poruszy\u0107 swojego kr\u00f3la lub przesun\u0105\u0107 inn\u0105 figur\u0119, aby zatrzyma\u0107 atak w swojej nast\u0119pnej turze \u2013 albo poprzez zablokowanie ruchu, albo zbicie atakuj\u0105cego pionka.<\/p>\n\n\n\n Je\u015bli gracz stworzy sytuacj\u0119, w kt\u00f3rej przeciwnik nie mo\u017ce powstrzyma\u0107 kr\u00f3la przed zbiciem w nast\u0119pnej turze, atakuj\u0105cy gracz og\u0142asza \u201emat\u201d i natychmiast wygrywa gr\u0119. Kr\u00f3l nigdy nie jest schwytany \u2013 parti\u0119 szach\u00f3w wygrywa si\u0119, gdy og\u0142oszony zostanie udany mat.<\/p>\n\n\n\n Gracz mo\u017ce r\u00f3wnie\u017c zrezygnowa\u0107, zapewniaj\u0105c przeciwnikowi zwyci\u0119stwo. Mecze mog\u0105 r\u00f3wnie\u017c ko\u0144czy\u0107 si\u0119 uzgodnionym remisem \u2013 na przyk\u0142ad w wyniku sytuacji patowej pozostawiaj\u0105c gracza bez \u017cadnych legalnych ruch\u00f3w lub je\u015bli \u017caden gracz nie mo\u017ce wygra\u0107, korzystaj\u0105c z dost\u0119pnych legalnych ruch\u00f3w, sytuacja znana jako \u201emartwa pozycja\u201d. Jednym z przyk\u0142ad\u00f3w martwej pozycji jest sytuacja, w kt\u00f3rej obaj gracze zostaj\u0105 z kr\u00f3lem jako jedyn\u0105 pozosta\u0142\u0105 figur\u0105 na planszy.<\/p>\n\n\n\n Remisy mog\u0105 r\u00f3wnie\u017c wyst\u0105pi\u0107 w wyniku zaawansowanych zasad zwykle stosowanych w profesjonalnych turniejach, w tym identycznych pozycji na planszy wyst\u0119puj\u0105cych trzy lub pi\u0119\u0107 razy – zasady znane odpowiednio jako trzykrotne powt\u00f3rzenie i pi\u0119ciokrotne powt\u00f3rzenie – lub brak bi\u0107 lub ruch\u00f3w pionkami maj\u0105cych miejsce w ci\u0105gu ostatnich 50 lub 75 ruchy. Dok\u0142adne zastosowane zasady mog\u0105 zale\u017ce\u0107 od turnieju i porozumienia mi\u0119dzy graczami.<\/p>\n\n\n\n Istnieje wiele zaawansowanych zasad, kt\u00f3rych mo\u017cna u\u017cywa\u0107 w szachach, wraz z okre\u015blonymi otwarciami i pozycjami na szachownicy, znanymi pod r\u00f3\u017cnymi nazwami, od otwarcia podw\u00f3jnego pionka kr\u00f3lewskiego po s\u0142ynny gambit kr\u00f3lewski i gambit damski.<\/p>\n\n\n\n Zaawansowane zasady mog\u0105 obejmowa\u0107 okre\u015blone warianty, kt\u00f3re zmieniaj\u0105 podstawowe zasady gry, wraz z otaczaj\u0105cymi wymaganiami cz\u0119sto u\u017cywanymi w ustawieniach turnieju, takimi jak synchronizacja i zasada dotkni\u0119cia-ruchu \u2013 kt\u00f3ra m\u00f3wi, \u017ce gdy pionek zostanie dotkni\u0119ty przez gracza, musi on legalny ruch.<\/p>\n\n\n\n Poniewa\u017c jest to przewodnik do nauki gry w szachy dla pocz\u0105tkuj\u0105cych, om\u00f3wimy tutaj tylko niekt\u00f3re z podstawowych zasad zaawansowanych \u2013 zasady, kt\u00f3rych zawsze nale\u017cy u\u017cywa\u0107 w po\u0142\u0105czeniu z podstawowymi zasadami poruszania si\u0119 i bicia bierek, a tak\u017ce standardowym ustawieniem i zasadami za zadeklarowanie mata.<\/p>\n\n\n\n Gdy ju\u017c poznasz podstawy gry w szachy, znajdziesz setki ksi\u0105\u017cek i innych zasob\u00f3w, kt\u00f3re pomog\u0105 Ci odkry\u0107 g\u0142\u0119bok\u0105 strategi\u0119 i niemal niesko\u0144czone wariacje mo\u017cliwe podczas gier \u2013 a tak\u017ce lokalne turnieje, kt\u00f3re pomog\u0105 Ci udoskonali\u0107 Twoj\u0105 gr\u0119 i taktyka.<\/p>\n\n\n\n Je\u015bli pionek dotrze do przeciwleg\u0142ej kraw\u0119dzi planszy \u2013 najdalszego rz\u0119du (rangi) od kontroluj\u0105cego gracza \u2013 zostaje awansowany do innej figury: wie\u017cy, skoczka, go\u0144ca lub hetmana. Nowa figura zast\u0119puje pionka na jego aktualnym polu i post\u0119puje zgodnie z zasadami ruchu dla odpowiedniej figury.<\/p>\n\n\n\n Podczas gdy wi\u0119kszo\u015b\u0107 zwyk\u0142ych graczy u\u017cywa zbitych bierk\u00f3w do reprezentowania promowanych bierk\u00f3w, pionek mo\u017ce by\u0107 legalnie awansowany na dowoln\u0105 bierk\u0119, niezale\u017cnie od tego, czy zosta\u0142 zbity. Na przyk\u0142ad gracz mo\u017ce mie\u0107 wiele hetman\u00f3w w wyniku promocji pionk\u00f3w lub wielu go\u0144c\u00f3w zdolnych do poruszania si\u0119 po uko\u015bnych liniach tego samego koloru w zale\u017cno\u015bci od pola, na kt\u00f3rym awansowa\u0142 pionek.<\/p>\n\n\n\n Nie ma limitu liczby pionk\u00f3w, kt\u00f3re mo\u017cna promowa\u0107.<\/p>\n\n\n\n En passant – po francusku “w przelocie” – jest jednym z najs\u0142ynniejszych ruch\u00f3w w szachach. En passant ma miejsce, gdy pionek porusza si\u0119 o dwa pola do przodu w wyniku opcjonalnego ruchu pocz\u0105tkowego.<\/p>\n\n\n\n Je\u015bli pionek przeciwnika by\u0142by w stanie legalnie zbi\u0107 poruszaj\u0105cego si\u0119 pionka, gdyby poruszy\u0142 si\u0119 tylko o jedno pole, a nie o dwa, przeciwnik mo\u017ce zadeklarowa\u0107 w przelocie w swojej nast\u0119pnej turze i przesun\u0105\u0107 pionka po przek\u0105tnej na pole, przez kt\u00f3re pionek przeszed\u0142 \u2013 zbicie pionek, jakby przesun\u0105\u0142 si\u0119 tylko o jedno pole.<\/p>\n\n\n\n En passant musi zosta\u0107 og\u0142oszony i wykonany jako kolejna tura przeciwnika, aby by\u0142a legalna – w przeciwnym razie gracz z szans\u0105 na zbicie pionka traci okazj\u0119.https:\/\/www.youtube-nocookie.com\/embed\/c_KRIH0wnhE?autoplay=0<\/p>\n\n\n\n Roszada jest prawdopodobnie najbardziej skomplikowan\u0105 podstawow\u0105 zasad\u0105 w szachach i zasad\u0105, kt\u00f3r\u0105 wielu pocz\u0105tkuj\u0105cych cz\u0119sto przeocza.<\/p>\n\n\n\n Roszada jest dozwolona, \u200b\u200bgdy kr\u00f3l i wie\u017ca gracza nie poruszy\u0142y si\u0119 jeszcze podczas gry. Roszad\u0119 mo\u017cna wykona\u0107 dowoln\u0105 wie\u017c\u0105, o ile si\u0119 nie poruszy\u0142a \u2013 innymi s\u0142owy, wci\u0105\u017c znajduj\u0105 si\u0119 w swoich pocz\u0105tkowych rogach na kraw\u0119dzi najbli\u017cej gracza kontroluj\u0105cego.<\/p>\n\n\n\n Roszada polega na przesuni\u0119ciu kr\u00f3la o dwa pola w kierunku wie\u017cy, z kt\u00f3r\u0105 wykonuje roszad\u0119, przed przesuni\u0119ciem wie\u017cy na pole, przez kt\u00f3re przesun\u0105\u0142 si\u0119 kr\u00f3l. To skutecznie stawia wie\u017c\u0119 po drugiej stronie kr\u00f3la, podczas gdy kr\u00f3l przesuwa si\u0119 o dwa pola w kierunku pola, na kt\u00f3rym wie\u017ca rozpocz\u0119\u0142a gr\u0119. Niezale\u017cnie od tego, czy roszada jest wykonywana z wie\u017c\u0105 bli\u017cej kr\u00f3la (bok kr\u00f3lewski), czy o jedno pole dalej (bok hetmana), kr\u00f3l porusza si\u0119 tylko o dwa pola.<\/p>\n\n\n\n Kr\u00f3l nie mo\u017ce by\u0107 u\u017cyty w manewrze roszady, je\u015bli jest aktualnie szachowany, ale wie\u017ca mo\u017ce by\u0107 u\u017cyta do roszady, nawet je\u015bli jest zagro\u017cona przez bierk\u0119 przeciwnika \u2013 innymi s\u0142owy, je\u015bli mog\u0142aby zosta\u0107 zbita w nast\u0119pnej turze przeciwnika, lub na dowolnym polu, przez kt\u00f3re przechodzi podczas wykonywania ruchu.<\/p>\n\n\n\n Jak zwykle, roszada nie mo\u017ce by\u0107 u\u017cyta do przesuni\u0119cia kr\u00f3la, je\u015bli postawi\u0142aby kr\u00f3la w szachu. Roszady r\u00f3wnie\u017c nie mo\u017cna u\u017cywa\u0107, je\u015bli mi\u0119dzy kr\u00f3lem a wie\u017c\u0105 znajduj\u0105 si\u0119 jakie\u015b bierki \u2013 pola mi\u0119dzy nimi musz\u0105 by\u0107 czyste.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Naucz si\u0119 gra\u0107 w szachy korzystaj\u0105c z naszego poradnika dla pocz\u0105tkuj\u0105cych, od podstawowych ruch\u00f3w po en passant i roszad\u0119. Szachy s\u0105 prawdopodobnie najbardziej rozpoznawaln\u0105 gr\u0105 planszow\u0105 w historii. Jest powszechnie lubiany…<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":472,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[32],"tags":[],"yoast_head":"\nCo to jest szach i mat?<\/h2>\n\n\n\n
Zaawansowane zasady szachowe<\/h2>\n\n\n\n
Jak wypromowa\u0107 pionka<\/h3>\n\n\n\n
Co to jest en passant?<\/h3>\n\n\n\n
Co to jest roszada?<\/h3>\n\n\n\n