Jak stworzyć idealne środowisko do spania dla Twojego dziecka

Udane położenie dziecka do łóżka w sposób gładki i skuteczny może często być powodem do świętowania. Jak większość rodziców wie, dzieci mają skłonność do zwlekania, marudzenia i protestowania na dobranoc: „Ale mamo, ja nie…

Skuteczne i bezproblemowe położenie dziecka do łóżka może być często powodem do świętowania. Jak większość rodziców wie, dzieci mają skłonność do zwlekania, marudzenia i protestowania w porze snu: „Ale mamo, ja nie chcę iść do łóżka!” – mówią. Jeśli więc jesteś jednym z tych rodziców, którzy mają trudności z położeniem dziecka do łóżka bez liczenia do dziesięciu, dwóch wizyt w łazience, pięciu dodatkowych uścisków i trzech szklanek wody, nadszedł czas, by ponownie ocenić swoją ogólną strategię na porę snu.

Idealnym miejscem do rozpoczęcia jest ponowne przyjrzenie się środowisku, w którym dziecko śpi. Przestrzeń fizyczna i środowisko emocjonalne, które tworzysz dla swojego dziecka, mają duży wpływ na jego gotowość do usypiania ciała i umysłu na noc.

Usuń bałagan, by lepiej spać

Przede wszystkim, pokój Twojego dziecka powinien być czysty i wolny od bałaganu. Eksperci są zgodni, że oznaki bałaganu i dezorganizacji nie tylko rozpraszają Cię, przypominając o rzeczach do zrobienia („Nie odłożyłem zabawek na miejsce!”). Powodują również większe pobudzenie zmysłów, co spowalnia przejście organizmu do stanu relaksu i snu. Czysta przestrzeń ma zdecydowanie uspokajający wpływ, pomagając dziecku w zasypianiu.

Jeśli dzieci bawią się w ciągu dnia lub wczesnym wieczorem, warto zachęcać je do sprzątania po sobie, nie tylko dlatego, że wpaja to odpowiedzialne nawyki dbania o swoje rzeczy i zaprowadzania porządku, ale także przygotowuje dziecko do snu w przestrzeni wolnej od bałaganu.

Znalezienie właściwej temperatury

Wiele rodziców martwi się o dokładną formułę ubierania dziecka i ustawiania termostatu w nocy, aby uzyskać najlepszy sen. Jest powód, by zainwestować energię w tej dziedzinie, ponieważ badania wykazały, że temperatura pokojowa ma znaczący wpływ na zdolność osoby do uzyskania dobrego nocnego odpoczynku. Eksperci sugerują, że idealną temperaturą jest chłodny pokój, około 65 stopni. Badania wykazały, że wewnętrzna temperatura ciała człowieka zmienia się nieznacznie w ciągu dnia, obniżając się nieco w nocy. Jeśli w pomieszczeniu jest zbyt ciepło lub chłodno, zaburza to naturalny cykl snu organizmu, powodując poranne przebudzenia lub niepokój.

Ciemność jest najlepsza

Większość dzieci lubi, gdy w nocy w ich sypialni jest trochę światła. Wiele dzieci zadowoli się lampką nocną, ale niektóre będą domagać się pozostawienia włączonych lampek nad głową, w holu lub przy łóżku. Choć może być kuszące, by pozwolić im na dodatkowe światło, aby rozwiać ich obawy i strach przed ciemnością, zbyt dużo światła ma negatywny wpływ na naturalne rytmy organizmu, które wywołują sen. Gdy zapada zmrok, szyszynka w naszym mózgu uwalnia hormon melatoninę, który reguluje senność. Funkcja ta jest ważnym powodem, dla którego dzieci nie powinny być wystawiane na działanie urządzeń elektronicznych lub telewizorów na godzinę przed snem. Nie tylko ich zawartość jest stymulująca, ale także światło z ekranu, niebieskie światło, szczególnie zakłóca ten proces, hamując uwalnianie melatoniny.

Ćwicz spokój i relaks

Kładzenie się do łóżka powinno być dla dzieci spokojnym i pokojowym doświadczeniem. Staraj się rozwijać pozytywne skojarzenia z porą snu, sypialnią i snem. Wielu rodziców kusi się, by wykorzystać porę kładzenia się do łóżka jako karę za złe wybory i niewłaściwe zachowanie, ale taka konsekwencja może zniechęcić dzieci do kładzenia się do łóżka w przyszłości. Kto chciałby odpoczywać w miejscu, które przypomina mu, że ostatnio miał kłopoty?!

Włącz do rutyny snu dziecka czynności uspokajające i relaksujące. Spraw, by relaks i tworzenie spokojnego otoczenia stało się priorytetem i głównym elementem rutyny przed snem. Podobnie Ty możesz czytać dziecku i wykonywać ćwiczenia relaksacyjne na dobranoc.

Skupienie się na czystym, chłodnym, ciemnym i spokojnym otoczeniu na dobranoc oraz konsekwentne przestrzeganie rutyny na dobranoc dadzą dziecku czas na uspokojenie się, zrelaksowanie i ułatwią zasypianie.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

pl_PLPolish