Jedzenie wspomagające trawienie: zobacz, co włączyć do diety lekkostrawnej!

Sporadyczne smażenie czy picie alkoholu raczej nie spowoduje u Ciebie nic więcej niż krótkotrwały rozstrój żołądka. Jednak zbyt częste objadanie się może przysporzyć ci kłopotów. Oto dieta przyjazna dla brzucha, do której warto dążyć.

Uzupełniaj błonnik, aby zapobiec zaparciom

Warto spróbować jeść więcej błonnika lub paszy objętościowej, ponieważ większość ludzi w Wielkiej Brytanii nie otrzymuje ich wystarczająco dużo. Dieta bogata w błonnik może pomóc w trawieniu i zapobiegać zaparciom.

Należy dążyć do zalecanego spożycia 30 g błonnika dziennie.

Aby jelita były zdrowe, potrzebujesz błonnika z różnych źródeł, takich jak

  • chleb pełnoziarnisty
  • brązowy ryż
  • owoce i warzywa
  • fasola
  • owies

Niektórzy ludzie uważają, że zboża i ziarna powodują wzdęcia i zespół jelita drażliwego. W takim przypadku zamiast tego należy czerpać błonnik z owoców i warzyw.

Pij dużo płynów, aby wspomóc trawienie

Ważne jest, by stale pić, zwłaszcza wodę. Ułatwia ona przemieszczanie się odpadów przez układ pokarmowy.

Błonnik działa jak gąbka, wchłaniając wodę. Bez płynów błonnik nie może wykonywać swojej pracy i dochodzi do zaparć.

Dobrym sposobem na zapewnienie sobie wystarczającej ilości płynów jest wypijanie szklanki wody do każdego posiłku. Unikaj napojów z kofeiną, ponieważ mogą one powodować zgagę.

Ogranicz tłuszcze dla zdrowych jelit

Tłuste potrawy, takie jak frytki, hamburgery i potrawy smażone, są ciężej trawione i mogą powodować ból brzucha i zgagę.

Ogranicz tłuste, smażone potrawy, aby odciążyć żołądek.

Staraj się jeść więcej chudego mięsa i ryb, pij odtłuszczone lub półtłuste mleko i raczej grilluj niż smaż potrawy.

Ostrożnie z przyprawami, aby uniknąć kłopotów z brzuchem

Wiele osób uwielbia pikantne potrawy i nie przeszkadzają one ich układowi trawiennemu. Inni uważają, że po zjedzeniu pikantnych potraw ich brzuch się denerwuje.

Nie tylko ostre potrawy, takie jak chilli, wywołują zgagę. Mogą ją wywołać także łagodniejsze, ale aromatyczne potrawy, takie jak czosnek i cebula.

Jeśli pikantne potrawy wywołują zgagę, ból brzucha lub biegunkę, w przyszłości nie należy ich spożywać zbyt często.

Jeśli masz już problem ze zgagą lub jelitem drażliwym, unikaj ich całkowicie.

Uważaj na czynniki wyzwalające objawy jelitowe

Niektórzy ludzie uważają, że konkretne pokarmy powodują u nich problemy. Kwaśne pokarmy, takie jak pomidory, owoce cytrusowe, sosy sałatkowe i napoje gazowane, mogą wywoływać zgagę, natomiast pszenica i cebula mogą powodować zespół jelita drażliwego.

Jeśli ktoś nie trawi laktozy, cukru zawartego w mleku, może mieć wiatry i biegunkę po wypiciu mleka lub zjedzeniu produktów mlecznych, w tym śmietany, sera, jogurtu i czekolady.

Staraj się unikać pokarmów i napojów, które wywołują objawy trawienne. Należy prowadzić dzienniczek żywieniowy, aby dowiedzieć się, które pokarmy wywołują objawy.

Wybieraj odpowiednie napoje, aby ułatwić trawienie

Napoje zawierające kofeinę, takie jak kawa, cola, herbata i niektóre napoje gazowane, zwiększają poziom kwasu w żołądku, co u niektórych osób prowadzi do zgagi.

Ogólnie rzecz biorąc, napoje gazowane powodują wzdęcia brzucha, co również może prowadzić do zgagi.

Aby zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia problemów trawiennych, wybieraj napoje, które nie są gazowane i nie zawierają kofeiny, takie jak herbaty ziołowe, mleko i zwykła woda.

Jeśli nie możesz obyć się bez kawy lub herbaty, ogranicz ich spożycie do 1 lub 2 filiżanek dziennie.

Spróbuj jogurtu przyjaznego dla brzuszka

Probiotyki to tak zwane „przyjazne bakterie”, które naturalnie występują w jelitach.

Zostały one powiązane z wieloma korzyściami dla zdrowia układu trawiennego, w tym pomagają w zespole jelita drażliwego i biegunce podróżnych.

Probiotyki można przyjmować w postaci suplementów dostępnych w sklepach ze zdrową żywnością lub w żywym jogurcie, który jest ich dobrym naturalnym źródłem.

Aby zaobserwować korzystne efekty, należy przyjmować je codziennie przez co najmniej 4 tygodnie.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

pl_PLPolish