Hashimoto dieta – Co to dieta eliminacyjna Hashimoto?

Dowiedz się, jak stosować dietę eliminacyjną, aby zidentyfikować wyzwalacze dietetyczne w celu złagodzenia objawów Hashimoto.

Im większy stres żywieniowy na siebie nakładasz, tym bardziej prawdopodobne jest, że wystąpi stan zapalny, który może pogorszyć  reakcje autoimmunologiczne  lub zakłócić czynność tarczycy.

Wyzwalacze dietetyczne mogą prowadzić do nasilenia zaburzeń żołądkowo-jelitowych (GI),  przewlekłego stanu zapalnego i możliwego podwyższenia poziomu  przeciwciał przeciwko tarczycy,  co wskazuje na obecność choroby Hashimoto. Narażenie na reaktywną żywność może powodować objawy, takie jak biegunka, wzdęcia,  refluks żołądkowy , gazy lub skurcze w przewodzie pokarmowym. Mogą również wystąpić objawy oddechowe, mięśniowe lub skórne.

Stosowanie diety eliminacyjnej może pomóc zidentyfikować te wyzwalacze dietetyczne i ostatecznie zmniejszyć nieprzyjemne objawy.

Co to jest dieta eliminacyjna?

Powiązanie określonych pokarmów z nieprzyjemnymi objawami może być trudne, gdy praktykujemy te same zachowania żywieniowe, co zawsze. Coś może być nie tak, ale wskazanie spustu wydaje się zbyt przytłaczające lub mylące. Jednak im więcej jesz problematycznego jedzenia, zdolność organizmu do samoobrony słabnie, a reakcje stają się mniej specyficzne, bardziej przewlekłe. 

Dieta eliminacyjna może pomóc zidentyfikować produkty, których organizm nie toleruje dobrze, aby usunąć je z diety. Ten proces zazwyczaj obejmuje dwa etapy: usunięcie potencjalnych wyzwalaczy pokarmowych, a następnie ostrożne ponowne wprowadzenie ich do diety, aby ustalić, czy są one winne twoich reakcji.

Po pierwsze, eliminujesz antygenowe grupy pokarmowe – to znaczy pokarmy, które mogą wywoływać odpowiedź immunologiczną w organizmie – przez kilka dni do kilku tygodni. Następnie, gdy ponownie wprowadzisz reaktywne grupy pokarmowe, organizm wytworzy silniejszą lub bardziej specyficzną reakcję na te, które są dla ciebie konkretnymi wyzwalaczami. Ten proces pomaga określić, które jedzenie lub pokarmy mogą być problematyczne. 

Rodzaje diet eliminacyjnych

Istnieje wiele różnych rodzajów diet eliminacyjnych, w tym:

Dieta z protokołem autoimmunologicznym

Dieta protokołu autoimmunologicznego (AIP) pomaga zmniejszyć stan zapalny lub inne objawy spowodowane chorobą autoimmunologiczną, taką jak zapalenie tarczycy Hashimoto, poprzez usunięcie powszechnych pokarmów antygenowych. 

Dieta o niskiej zawartości FODMAP

Dieta o niskiej zawartości FODMAP usuwa FODMAP (lub fermentujące oligosacharydy, disacharydy, monosacharydy i poliole), krótkołańcuchowe węglowodany, które niektórzy ludzie mają trudności z trawieniem.

Specyficzna dieta węglowodanowa

Specyficzna dieta węglowodanowa eliminuje większość węglowodanów oraz ogranicza produkty zawierające laktozę i sacharozę. W tej diecie nie jesz produktów pszennych, ziemniaków, ryżu, owsa ani dodanych cukrów.

Dieta GAPS

Dieta zespołu jelit i psychologii (w skrócie dieta GAP) rozpoczyna się od sześciofazowego, ścisłego, wstępnego procesu detoksykacji. Następnie przechodzisz do schematu żywienia GAPS, obejmującego ryby i mięso, tłuszcze zwierzęce, jajka, sfermentowaną żywność i warzywa. Unikasz jakiejkolwiek przetworzonej żywności, oprócz długiej listy specyficznych dla GAPS. Ta dieta pochodzi ze specjalnej diety węglowodanowej (SCD). Podstawowa różnica polega na tym, że na SCD można jeść produkty mleczne bez laktozy.

Dieta eliminacyjna niewielu pokarmów

Dieta eliminacyjna kilku pokarmów polega na jedzeniu tylko kilkunastu pokarmów, które rzadko jesz w swojej regularnej diecie.

Dieta eliminacyjna rzadkich pokarmów

Dieta eliminacyjna rzadkich pokarmów jest podobna do diety kilku pokarmów. Jednak zamiast jeść rzadko spożywane potrawy, jesz rzadkie, egzotyczne potrawy.

Dieta eliminacyjna na czczo

Dieta eliminacyjna na czczo obejmuje wyłącznie picie wody przez maksymalnie pięć dni, a następnie ponowne wprowadzenie grup pokarmowych. Twój lekarz powinien zatwierdzić tego rodzaju dietę eliminacyjną, ponieważ może być niebezpieczna dla twojego zdrowia.

Inne diety eliminacyjne

Inne diety eliminacyjne obejmują między innymi diety bez laktozy, cukru, glutenu i pszenicy.

W przyszłości skupiamy się przede wszystkim na stosowaniu diety opartej na protokole autoimmunologicznym (AIP) w celu wspierania zdrowia tarczycy.

Jak działa dieta eliminacyjna protokołu autoimmunologicznego?

Popularne produkty zawierające antygeny obejmują gluten, nabiał, cukier, dodatki, rośliny strączkowe i soję, jajka, nasiona i orzechy, warzywa z jagody psiankowatej oraz alkohol i kofeinę. Na diecie eliminacyjnej należy przez kilka tygodni spożywać dietę wolną od tych reaktywnych pokarmów. Następnie, po kilku tygodniach, powoli ponownie wprowadzaj te pokarmy z powrotem do swojej diety, jeden po drugim. 

Nie ma sztywnych zasad, kiedy ponownie wprowadzać żywność. Najlepiej poczekać z ponownym wprowadzeniem pokarmów, aż poczujesz się świetnie i nie będziesz mieć żadnych objawów, które miałeś przed eliminacją.

Odczekaj kilka dni między każdym ponownym wprowadzeniem, aby monitorować objawy reakcji. Nie spiesz się z ponownym wprowadzaniem żywności! Im dłużej czekasz między każdym jedzeniem, tym większe prawdopodobieństwo, że eksperyment eliminacyjny zakończy się sukcesem.

Zalecamy prowadzenie dziennika, aby określić, które pokarmy powodują jakie objawy. Na przykład, być może nabiał powoduje  ból stawów , a jaja powodują gazy i wzdęcia. Ten dziennik pomaga zlokalizować wyzwalacze dietetyczne.  

Gdy ponownie wprowadzasz żywność, objawy reakcji nie zawsze mogą być widoczne.

Niektóre objawy, na które należy zwrócić uwagę, to:

  • Objawy żołądkowo-jelitowe, takie jak ból brzucha, zgaga, nudności, zaparcia, nieregularne wypróżnienia, gazy lub wzdęcia
  • Zmniejszona energia, zmęczenie lub spadki energii w ciągu dnia
  • Łaknienie na cukier, tłuszcz, sól lub kofeinę
  • Trudności z zasypianiem lub snem lub nie czujesz się dobrze wypoczęty po przebudzeniu
  • Bóle głowy, zawroty głowy lub oszołomienie
  • Zwiększona produkcja śluzu, takiego jak flegma, katar lub kroplówka zanosowa
  • Swędzące oczy lub usta lub kichanie
  • Bóle mięśni, stawów, ścięgien lub więzadeł
  • Zmiany skórne, takie jak wysypki, trądzik, suchość skóry, guzy lub plamy lub suche włosy lub paznokcie
  • Problemy z nastrojem, takie jak wahania nastroju, niepokój, drażliwość lub uczucie przygnębienia lub smutku

Może minąć kilka dni, zanim pojawi się reakcja na konkretny pokarm. Jeśli jednak po kilku dniach nie pojawią się żadne objawy, można założyć, że grupa żywności jest bezpieczna do spożycia i przejść do kolejnej grupy. 

Jeśli wystąpią niepożądane objawy, możesz założyć, że jest to pokarm wyzwalający i usunąć go z diety. 

Czego nie możesz jeść na diecie eliminacyjnej hashimoto

Jak wspomniano, dieta eliminacyjna protokołu autoimmunologicznego polega na usunięciu glutenu i zbóż, nabiału, cukru, dodatków, soi i roślin strączkowych, jaj, orzechów i nasion, warzyw psiankowatych, alkoholu i kofeiny. Ta lista może wydawać się przytłaczająca, dlatego zalecamy dostosowanie się do tego, co wydaje się możliwe do opanowania. Im więcej pokarmów zawiera twoją listę pokarmów do wyeliminowania, tym większe prawdopodobieństwo, że odkryjesz głównych przestępców. 

Pokarmy, które powinieneś wyciąć w protokole autoimmunologicznym: 

  • Gluten
  • Ziarna takie jak kukurydza, pszenica, proso, gryka, ryż, sorgo, amarant, żyto, orkisz, teff, kamut i owies
  • Wszystkie produkty mleczne
  • Fasola / rośliny strączkowe, w tym wszystkie fasole, takie jak nerki, pinto, czarna i soja  we wszystkich postaciach
  • Jajka
  • Orzechy, w tym oleje z orzechów, takie jak olej z orzecha włoskiego i olej z nasion sezamu
  • Nasiona, w tym len, chia, dynia, słonecznik, sezam i kulinarne nasiona ziół, takie jak kminek i kolendra
  • Skorupiak
  • Gumy – jak guma guar, guma tara, guma gellan, guma arabska
  • Suszone lub cytrusowe owoce
  • Warzywa psiankowate, takie jak pomidory, ziemniaki, papryka, bakłażan, papryka i gorczyca
  • Zioła kulinarne z nasion takich jak gorczyca, kminek, kolendra, koper włoski, kardamon, kozieradka, kminek, gałka muszkatołowa i nasiona kopru
  • Alternatywne słodziki, takie jak ksylitol, stewia, mannitol
  • Kofeina, alkohol, czekolada

Oczywiście chcesz współpracować ze swoim  lekarzem,  aby zapewnić sobie wystarczającą ilość składników odżywczych i  zbilansowaną dietę. 

Co możesz jeść na diecie eliminacyjnej protokołu autoimmunologicznego

Jak dotąd ten proces eliminacji może wydawać się bardzo restrykcyjny lub zniechęcający. Nie bój się! Wciąż jest wystarczająco dużo różnorodności, aby przygotowywać zdrowe, zbilansowane i smaczne posiłki.

Pokarmy, które możesz uwzględnić w protokole autoimmunologicznym: 

  • Mięso i ryby, takie jak jagnięcina, dziczyzna, ryby zimnowodne, takie jak łosoś, oraz wysoce odżywcze mięso z wątroby
  • Większość warzyw, z wyjątkiem psiankowatych
  • Większość owoców (limit do 15-20 gramów fruktozy/dzień), z wyjątkiem owoców cytrusowych
  • Produkty kokosowe, w tym olej kokosowy, manna, krem ​​kokosowy, aminokwasy kokosowe, mleko kokosowe w puszkach (bez cukru kokosowego i nektaru)
  • Tłuszcze takie jak oliwa z oliwek, olej kokosowy, awokado, ghee hodowlane
  • Produkty fermentowane,  takie jak jogurt kokosowy, kombucha, kefir, fermentowane warzywa
  • Buliony z kością i mięsem
  • Octy takie jak ocet jabłkowy, ocet kokosowy, ocet winny czerwony, balsamiczny (bez dodatku cukru)
  • Sporadyczne i rzadkie użycie miodu i syropu klonowego
  • Załaduj świeże zioła bez pestek, takie jak bazylia, estragon, tymianek, mięta, oregano, rozmaryn, imbir, kurkuma i cynamon

Spróbuj eksperymentować z nowymi przepisami i daniami w tej fazie! Mnóstwo zasobów, takich jak te  przepisy, które są przyjazne dla diety eliminacyjnej .

Zagrożenia diety eliminacyjnej

Dieta eliminacyjna, jeśli jest przestrzegana zbyt długo, może zmniejszyć spożycie niezbędnych składników odżywczych potrzebnych dla ogólnego zdrowia i zdrowia tarczycy. Dieta eliminacyjna powinna być stosowana tylko tymczasowo. Zbyt długie stosowanie ścisłej diety eliminacyjnej może  powodować niedobory składników odżywczych , co może pogorszyć objawy lub uniemożliwić  działanie leków zastępujących hormon tarczycy  . 

Załóżmy, że masz znaną lub podejrzewaną alergię. W takim przypadku podczas procesu eliminacji powinieneś znajdować się pod nadzorem zaufanego specjalisty. 

Załóżmy, że podczas fazy eliminacji nie odczuwasz żadnych zmian w objawach. W takim przypadku może to oznaczać, że usunięte pokarmy nie są główną przyczyną twoich objawów. Alternatywnie, jeśli poczujesz ulgę w fazie eliminacji, a następnie zauważysz reakcje lub objawy podczas fazy ponownego wprowadzenia, będziesz wiedział, jak usunąć ten pokarm lub pokarmy z diety. W obu przypadkach udostępnij te informacje swojemu  lekarzowi,  aby opracować plan, który określi, w jaki sposób żywność lub pokarmy wpływają na czynność tarczycy.

Różnica między wrażliwością pokarmową a alergią pokarmową

Alergia powoduje reakcję układu odpornościowego, która może wpływać na kilka narządów w ciele. Reakcja alergiczna zwykle pojawia się od razu i może być ciężka lub zagrażająca życiu. Z drugiej strony nietolerancja pokarmowa jest generalnie mniej niebezpieczna, choć może powodować nieprzyjemne objawy. Pojawienie się nietolerancji może potrwać dłużej po dłuższym jedzeniu danego rodzaju pokarmu. 

Immunoglobuliny to białka wytwarzane przez układ odpornościowy w odpowiedzi na postrzegane zagrożenie. Organizm wytwarza różne immunoglobuliny do zwalczania różnych antygenów.

Immunoglobulina E (IgE) jest związana z reakcjami alergicznymi. Kiedy osoba alergiczna naraża się na alergen, organizm wytwarza IgE specjalnie skierowane przeciwko temu alergenowi. Te przeciwciała wiążą się z białymi krwinkami, które uwalniają substancje chemiczne, powodując reakcję alergiczną. 

Immunoglobulina A (IgA) ma wysokie stężenie w błonach śluzowych organizmu, zwłaszcza w układzie oddechowym i żołądkowo-jelitowym. Kiedy jesz pokarm, na który masz nietolerancję, IgA powoduje podrażnienie lub stan zapalny w układzie oddechowym i trawiennym. Te pokarmy mogą zatem powodować IBS, mdłości gazowe, wysypki skórne lub trądzik, astmę lub ból głowy.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

pl_PLPolish