Dieta zupowa – idealny pomysł na wiosnę!

Dieta zupowa nie jest jedną dietą, ale raczej zbiorem opartych na zupie planów żywieniowych, które obiecują znaczną utratę wagi w krótkim czasie (zwykle 5 do 10 dni). W przypadku niektórych z tych diet nie spożywa się nic poza zupą, podczas gdy w innych zupa jest podstawą planu żywieniowego, do którego dodaje się pewne potrawy.

Jedzenie zupy może zwiększyć sytość i pomóc w utrzymaniu sytości, co może pozwolić na zjedzenie mniejszej ilości pokarmu.

Co mówią eksperci

„Koncepcja jedzenia zup w celu schudnięcia jest znana od dziesięcioleci, ale eksperci twierdzą, że dieta oparta wyłącznie na zupie nie zawiera składników odżywczych i nie jest zrównoważona. Zgadzają się oni jednak, że mądrze jest jeść zupy pełne warzyw do niektórych posiłków, ponieważ są one sycące, bogate w składniki odżywcze i niskokaloryczne.”

Co można jeść na diecie zupowej

Istnieje wiele odmian diety zupowej. Każda z nich ma inne pokarmy, które są zalecane i takie, które są ograniczone lub zabronione. Mimo że każdy plan jest unikalny, istnieją pewne tendencje wśród nich.

Buliony i zupy
Ogólnie rzecz biorąc, większość diet zupowych wymaga, by zupa była przyrządzona na czystym rosole.

  • Rosół z kurczaka
  • Rosół wołowy
  • Rosół warzywny
  • Bulion rybny
  • Różne zupy, w zależności od konkretnej diety

Warzywa
W dietach opartych na diecie niskowęglowodanowej stosuje się warzywa o niższym indeksie glikemicznym (IG).

  • Rzepa
  • Kalafior
  • Kolarda
  • Jarmuż
  • Szpinak
  • Fasola szparagowa
  • Seler

Czego nie można jeść na diecie zupowej

Diety zupowe są zazwyczaj bardzo restrykcyjne, zawierają tylko kilka produktów zgodnych z zaleceniami i długą listę produktów, których należy unikać w czasie trwania diety.

Nabiał
Niewiele diet pozwala na spożywanie nabiału.

Śmietanka do kawy
Mleko
Ser
Kwaśna śmietana
Jogurt
Żywność przetworzona i rafinowane ziarna
Krakersy
Zboża
Ciasteczka
Cukierki
Wyroby piekarnicze
Chipsy
Owoce
Jabłka
Winogrona
Jagody
Melony
Cytrusy
Ziarna
Ryż
Chleb
Płatki owsiane
Makaron
Krakersy
Zboża


Dieta zupowa może być skuteczna w przypadku niektórych osób, ale nie jest zalecana przez pracowników służby zdrowia, zwłaszcza przez dłuższy czas, ze względu na jej restrykcyjny charakter.

Jak przygotować dietę zupową – wskazówki

Na większości diet zupowych jada się trzy posiłki dziennie. Niektóre z nich wymagają jedzenia zupy podczas każdego posiłku, w tym śniadania. Inne pozwalają na spożywanie jednego posiłku bez zupy każdego dnia i dwóch innych posiłków składających się wyłącznie z zupy. W większości planów nie ma określonego czasu spożywania posiłków. Niektóre (ale nie wszystkie) diety ograniczają lub całkowicie zabraniają podjadania.

Następujące zupy diety są znane, ale to nie znaczy, że są zdrowe lub skuteczne plany dla utraty wagi. To mówi, ja jest ewentualny zawierać niektóre składniki te plany w zdrowym stylu życia, tak jak pić więcej wody lub zawierać zupy przepisy jako część zrównoważona dieta.

Podstawowa dieta zupowa

Podstawowa dieta zupowa pozwala na każdy rodzaj zupy. Oznacza to, że dozwolone są zarówno zupy kremowe, jak i zupy na bazie rosołu. Zupy w puszkach i zupy domowej roboty są również uwzględnione. Zwykle zachęca się do spożywania zup z dodatkiem mięsa, a także zup na bazie roślin. Inne plany mogą zawierać konkretny przepis do wykonania i szczegółowe instrukcje. Większość planów trwa siedem dni, ale inne mogą trwać do dwóch tygodni.

Dieta kapuściana

Ten siedmiodniowy plan żywieniowy wymaga zrobienia dużej porcji zupy, która zawiera kapustę jako główny składnik, ale może też zawierać pomidory, cebulę, marchew i bulion na bazie kurczaka lub warzyw.

Zupa kapuściana dieta również pochodzi z listą żywności, które są dozwolone i lista żywności, aby uniknąć. Większość planów pozwala na spożywanie takich pokarmów jak wołowina i chude mleko, ale ogranicza takie pokarmy jak banany.

Dieta Najświętszego Serca

Osoby stosujące dietę świętego serca spożywają zupę na bazie rosołu wołowego lub drobiowego, zielonej fasoli, selera, pomidorów, cebuli i marchwi. Oprócz zupy spożywa się także niesłodzony sok owocowy i brązowy ryż w ściśle określonych ilościach. Na przykład ziemniaki i pomidory można jeść tylko w określone dni i tylko w odmierzonych ilościach.

Kiedy dieta ta po raz pierwszy stała się popularna, jej zwolennicy twierdzili, że jest związana z ośrodkiem medycznym o nazwie Sacred Heart. Jednak twierdzenia te nigdy nie zostały potwierdzone. Według zwolenników tej diety, jeśli będziesz dokładnie przestrzegać planu, możesz stracić od 10 do 17 kilogramów w ciągu siedmiu dni. Eksperci ostrzegają jednak, że tak szybka utrata wagi jest potencjalnie niebezpieczna.

Dieta oparta na zupie fasolowej

Na diecie zupy fasolowej, zwolennicy spożywają warzywną zupę fasolową wykonaną ze składników, w tym grzybów, papryki chili, pomidorów pokrojonych w kostkę, fasoli pinto, papryki i selera. Ten przepis na zupę jest bardziej skomplikowany niż inne.

Podczas stosowania tego programu zaleca się spożywanie zupy fasolowej dwa razy dziennie jako głównego posiłku. Zachęca się również do picia dużej ilości wody. Osoby stosujące tę dietę powinny unikać lub ograniczać suszone owoce, orzechy, nasiona i awokado, ale mogą spożywać większość innych produktów bezolejowych i opartych na produktach roślinnych.

Dieta keto zupa

Zupa keto często przemawia do osób stosujących dietę ketogeniczną, dietę paleo lub plan żywieniowy low-carb. Dieta trwa pięć dni i zapewnia dzienne spożycie od 1200 do 1400 kalorii i do 20 gramów węglowodanów. Niektóre pokarmy, takie jak orzechy i nabiał, są zabronione.

Zupa jest przygotowywana z takich składników, jak boczek, oliwa z oliwek, suszone pomidory, czerwone wino, kabaczek i zielona fasola. Dozwolone są pewne zamienniki, ale osobom stosującym dietę zaleca się unikanie niektórych warzyw, takich jak jarmuż, ponieważ mogą one „utrudniać utratę wagi”. Twierdzenie to nie jest poparte naukowo. Jarmuż jest pokarmem bogatym w składniki odżywcze, co oznacza, że jest bogaty w składniki odżywcze (takie jak witaminy i minerały), ale niskokaloryczny.

Jedną z istotnych wad wielu programów odchudzających opartych na zupach jest to, że nie zawierają one instrukcji dotyczących aktywności fizycznej lub planu przejścia na długoterminowy program zdrowego odżywiania.

Zalety diety opartej na zupie

Zwłaszcza jeśli stosujesz dietę opartą na zupie, by zainspirować się bardziej roślinnymi, bogatymi w składniki odżywcze posiłkami, może ona przynieść pewne korzyści.

Może zwiększyć spożycie warzyw: Jeśli nie jesz regularnie warzyw, dieta zupowa może pomóc ci w spożywaniu większej ilości warzyw bogatych w składniki odżywcze. Ogólne wytyczne zalecają, by dorośli spożywali co najmniej pięć porcji warzyw każdego dnia. Zupa może być świetnym sposobem na zwiększenie ich spożycia.
Może zmniejszyć ryzyko chorób serca: Badania wykazały, że dieta roślinna może zmniejszyć ryzyko chorób serca i innych schorzeń. Należy jednak pamiętać, że 7-10-dniowa dieta roślinna nie będzie miała znaczącego, długoterminowego wpływu na ryzyko zachorowania. Może jednak pomóc w nauczeniu się, jak jeść więcej warzyw.
Może powodować utratę wagi: Chociaż brakuje dowodów na stosowanie diety opartej na zupach, niektóre badania wykazały, że jedzenie zupy jako części regularnej diety może mieć pewne korzyści zdrowotne, w tym utratę wagi. W badaniu z 2011 r. spożycie zupy wiązało się z niższym wskaźnikiem masy ciała (BMI) i mniejszym obwodem talii. Jednak badanie było ograniczone, ponieważ obserwowano w nim tylko 103 mężczyzn z Japonii.

Wady diet opartych na zupie

Typowe diety oparte na zupie są modnymi dietami, które nie są poparte badaniami naukowymi. Mogą one nieść ze sobą ryzyko dla zdrowia i inne wady.
Eliminują zdrową żywność: Eksperci są zgodni, że dieta oparta wyłącznie na zupie wyeliminowałaby zdrowe grupy żywności, takie jak owoce i zboża, i doprowadziłaby do niedoborów składników odżywczych i zaburzeń równowagi.
Jest bardzo restrykcyjna: Niektóre badania wskazują, że ograniczanie niektórych pokarmów może prowadzić do wytworzenia niezdrowej relacji z jedzeniem.
Nie jest zrównoważona: Podstawową obawą związaną z przestrzeganiem diety zupowej jest to, że nie jest ona trwała. Diety te nie są przeznaczone do długotrwałego stosowania. Większość programów trwa 10 dni lub krócej. W tak krótkim czasie można stracić znaczną ilość kilogramów, ale utrata wagi będzie prawdopodobnie wynikać z utraty wody, a nie tłuszczu.

Czy dieta zupowa jest dla ciebie zdrowym wyborem?

Dieta zupowa jest podobna do innych diet opartych na pojedynczych grupach pokarmów (zwanych dietami mono). Na przykład, istnieją diety oparte na pizzy, smoothie, postach sokowych, a nawet dieta taco. Prawie wszystkie te diety obiecują znaczną, krótkoterminową utratę wagi, ale na ogół nie są trwałe.

Wytyczne żywieniowe Departamentu Rolnictwa USA dla Amerykanów zalecają spożywanie różnych owoców, warzyw, białka, zbóż i dobrych tłuszczów, takich jak orzechy i nasiona, w celu zapewnienia zdrowej, zrównoważonej diety.

Na diecie zupowej można spożywać produkty z każdej zalecanej grupy żywnościowej, przy czym najprawdopodobniej zwiększy się spożycie warzyw. W zależności od przepisów, które zastosujesz, możesz również zwiększyć spożycie białka pochodzenia roślinnego. Zwolennicy diety zupowej często zalecają gotowanie z użyciem zdrowych tłuszczów, takich jak oliwa z oliwek. Jednak niewiele planów dietetycznych zachęca do spożywania pełnych ziaren (lub w ogóle jakichkolwiek ziaren). Ponadto, większość diet zupowych ogranicza spożycie owoców.

USDA zaleca spożywanie średnio 1500 kalorii dziennie dla utraty wagi, ale ta liczba może się różnić w zależności od stylu życia, płci, aktualnej wagi i poziomu aktywności fizycznej. W przeciwieństwie do innych szybkich diet odchudzających, możesz być w stanie spożywać wystarczającą ilość kalorii na diecie zupowej, ale niektóre diety zupowe zalecają spożywanie 1200 do 1400 kalorii dziennie.

Dla niektórych kobiet, które starają się schudnąć, może to być rozsądny cel kaloryczny. Skonsultuj się ze swoim lekarzem lub dietetykiem, aby ustalić optymalny cel kaloryczny, który jest dla ciebie najlepszy, i upewnij się, że go spełniasz.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

pl_PLPolish