Dieta lekkostrawna: 11 lekkich potraw dla Twojego żołądka


Bez względu na to, czy cierpisz na nieżyt żołądka, czy zmagasz się z zaostrzeniem objawów zespołu jelita drażliwego (IBS), jedno jest pewne: Twoja zwykła, zróżnicowana dieta nie przyniesie Ci żadnych korzyści. Wręcz przeciwnie, może nawet pogorszyć objawy. Ugh. Nie, dziękuję.

Zamiast tego, najlepszym sposobem na złagodzenie objawów takich jak nudności i biegunka jest trzymanie się reżimu mdłych pokarmów – przynajmniej dopóki Twoje jelita nie wrócą do normy. Jakie pokarmy są zatem najłatwiejsze do strawienia? Ogólnie rzecz biorąc, powinieneś zaopatrzyć się w produkty o niskiej zawartości tłuszczu i błonnika, aby Twój przewód pokarmowy nie musiał wkładać jeszcze więcej pracy w rozkładanie składników pokarmowych, kiedy jest już nieco rozregulowany.

Okrężnica (jelito grube) jest organem, który w nadgodzinach przetwarza cięższe i włókniste pokarmy, a następnie pozbywa się odpadów w postaci kupy. Jeśli jest w stanie zapalnym, nie chcesz spowodować jeszcze większych szkód, przesadzając z ciężkostrawnymi pokarmami, takimi jak te o dużej zawartości błonnika i tłuszczu (nawet czymś tak prostym, jak brokuły smażone w dużej ilości EVOO).

Biały chleb i biały ryż

W porównaniu ze swoimi kuzynami – tostami z pełnoziarnistej pszenicy, tostami z pełnego ziarna i brązowym ryżem – produkty z białej mąki są o wiele łatwiejsze do strawienia. Biała mąka jest rafinowana i przetwarzana, co oznacza, że pozbawiona jest błonnika.

W typowy, zdrowy dzień całkowicie potrzebujesz błonnika zawartego w pełnoziarnistych węglowodanach, ponieważ jego rozkład w organizmie trwa dłużej i sprawia, że dłużej jesteś syty. Jednak gdy twój żołądek cię nienawidzi? O wiele łatwiej (i wygodniej) będzie Ci jeść białe produkty.

Również w tej kategorii? Krakersy z solą. Zawarta w nich sól działa jak elektrolit i może pomóc, jeśli jesteś odwodniony. Również precle mogą być łagodne dla brzuszka, o ile nie są zrobione z masła lub pełnych ziaren.

Arbuz

Ten soczysty owoc, podobnie jak miodowa rosa i delikatny kantalupa, składa się głównie z wody. Z tego powodu są lekkie, jeśli chodzi o pracę układu pokarmowego i doskonale nawadniają organizm, zwłaszcza gdy po prostu wychodzi z ciebie kupa. A ponieważ te owoce prawie nie zawierają błonnika, są wchłaniane po drodze, pozostawiając niewiele do przetworzenia w jelicie grubym.


Jeśli jesteś miłośnikiem warzyw i zastanawiasz się, które z nich są lekkostrawne, wiele z nich jest trudnych do strawienia ze względu na zawartość błonnika. Jednak ci, którzy wolą warzywa, mogą śmiało sięgnąć po ogórki, o ile nie mają one skórki. Podobnie jak melon, zawierają one dużo wody. Podobnie staraj się unikać nasion ukrytych we wszystkich tych produktach, ponieważ są one niestrawne

Kurczak i indyk

Jeśli chodzi o wybór białek, wybieraj chude, niskotłuszczowe produkty, takie jak kurczak, indyk i/lub ryby (te ostatnie mogą wydawać się obrzydliwe, gdy dopadnie cię żołądkowa choroba, ale to twój wybór!).

Wybrane przez Ciebie białko powinno być również przygotowane w sposób niskotłuszczowy. Oznacza to, że nie smaż i nie podsmażaj, a po prostu upiecz te kąski.

A co z rybami? Kilka dodatkowych zasad: Unikaj sushi ze względu na większe ryzyko zanieczyszczenia (czytaj: dalszych zaburzeń żołądkowych), a także najlepiej unikać tłustych ryb, takich jak makrela czy sardynki, ponieważ mogą być zbyt ciężkie w przypadku problemów z układem pokarmowym.

Banany

Im bardziej brązowe, tym lepsze. Tak, dobrze przeczytałeś. Niedojrzałe, zielone banany mają więcej skrobi opornej, która jest podobna do prebiotyków, ponieważ jest ciężkostrawna i stanowi pożywkę dla bakterii w jelitach. A kiedy twój brzuch ma problemy, ostatnią rzeczą, jakiej pragniesz, jest to, by te wszystkie bakterie zaczęły się bawić. Ale w miarę jak banany zbierają plamki (czytaj: dojrzewają), skrobia oporna zamienia się w cukry, które nie są szkodliwe dla Twoich jelit. Dodatkowa korzyść? Banany mogą mieć właściwości zapierające, co jest pomocne, jeśli masz biegunkę.

Gotowane płatki zbożowe

Znane również jako płatki owsiane. Kasza manna (semolina) lub mielona pszenica i kasza również się sprawdzają – pod warunkiem, że są gotowane w wodzie (czytaj: bez mleka mlecznego lub orzechowego, które mogą wywołać problemy żołądkowo-jelitowe). Gotując te produkty zbożowe, pomagasz w rozkładzie ich składników, co oznacza, że w zasadzie rozpoczynasz proces trawienia, zanim jeszcze płatki trafią do twoich ust. Dlaczego więc nie pozwolić, by kuchenka wykonała tę pracę za Ciebie?

Ostatnia wskazówka: Niektórzy dodają do płatków owsianych dodatki, takie jak masło orzechowe. Jeśli jednak masz problemy z żołądkiem, lepiej tego unikać. Masło orzechowe jest lekkostrawne dla niektórych osób, ale trudne dla innych, a niepotwierdzone doniesienia mówią, że ma ono związek z nasileniem objawów refluksu. Dopóki Twój przewód pokarmowy jest zły, bezpieczniej jest wstrzymać się z jedzeniem PB.

Warzywa w puszce

A konkretnie marchew z puszki, ponieważ (w przeciwieństwie do wielu warzyw) nie zawiera dużej ilości błonnika, nie ma włóknistej skórki i nie ma nasion. Uważaj tylko na produkty w puszkach wypełnione konserwantami. Aby tego uniknąć, szukaj tych, które mają najprostszą listę składników – w zasadzie tylko wodę i warzywa.

Słodkie ziemniaki

Teraz już wiesz, o co chodzi: Pomijaj skórkę. Jeśli jednak szukasz lekkostrawnego dania, które ma nieco więcej smaku i wartości odżywczych (słodkie ziemniaki zawierają dużo potasu!), upiecz jeden z tych pomarańczowych ziemniaków i wydłub jego wnętrze, aby pozbyć się części ze skórką.

Jajka

Najlepsze są jajka ugotowane na twardo. To dlatego, że wymagają tylko wody i są całkowicie ugotowane, co nie ma miejsca w przypadku wielu innych sposobów przyrządzania jajek, takich jak poached czy over easy. Nie lubisz jajek ugotowanych na twardo, ale uwielbiasz dobrą jajecznicę? Nie krępuj się jeść jajek w ten sposób, pod warunkiem, że użyjesz bardzo mało masła.

Sos jabłkowy

Ukierunkuj swoje wnętrze na dziecko i zjedz trochę sosu jabłkowego. Podobnie jak gotowane płatki zbożowe, jabłka są „wstępnie strawione”, czyli już rozłożone, co ułatwia ich spożywanie. (Poza tym jest smaczny, słodki i dostarcza odrobinę wartości odżywczych w sytuacji, gdy w przeciwnym razie nie dostarczasz sobie zbyt wielu witamin.

Zupa z kurczaka

Ciepła miska rosołu z kurczaka nie tylko działa kojąco (i, tak, jest dobra dla duszy), ale jest to również bezpieczny sposób na uzyskanie różnych składników w łatwo przyswajalnej formie. Gotowanie warzyw, kurczaka i bulionu przez wiele godzin pomaga rozłożyć wiele składników na długo przed tym, jak przejdą one przez Twój przewód pokarmowy. I voilá, Twój organizm nie musi się niczym zajmować.

Jeśli na samą myśl o kurczaku i warzywach robi ci się niedobrze w żołądku, rozważ wypicie samego rosołu; połączenie soli i wody pomoże ci się nawodnić.

Herbata ziołowa

Herbaty ziołowe, choć tak naprawdę nie są pokarmem, mogą okazać się kluczowe, jeśli nie możesz znieść myśli o żuciu czegoś, ale masz ochotę na coś kojącego. Herbata rumiankowa jest znana z łagodności i działania kojącego na żołądek, a herbata z kopru włoskiego może pomóc w łagodzeniu skurczów i zaparć. Herbata z imbiru to dobry wybór, jeśli chcesz poskromić mdłości, a herbata z mięty pieprzowej może pomóc w łagodzeniu bólu brzucha i biegunki.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

pl_PLPolish