Marketing szeptany w 2022: dlaczego warto?

Kampania marketingu szeptanego wykorzystuje pozytywne doświadczenia klientów do budowania zaufania do produktów i usług danej firmy.

Marketing szeptany może również przekonać potencjalnych klientów do zakupu produktów.

Internet ułatwia namawianie zadowolonych klientów do rozpowszechniania informacji o naszych wspaniałych produktach. Dzięki mediom społecznościowym i blogom zadowoleni klienci mogą dzielić się swoimi doświadczeniami nie tylko z przyjaciółmi i rodzinami, ale z całym światem.

Marketing szeptany stał się bardziej skuteczny i ważniejszy dla Twojej firmy niż kiedykolwiek wcześniej.

Dlaczego Word-Of-Mouth Marketing jest ważny?

Word of mouth pomaga Ci wyróżnić się na zatłoczonym rynku i rozwijać Twoją markę.

Wracając jeszcze raz do surfingu: jest tak wielu producentów produkujących najwyższej klasy deski. Sam mam ich kilka. Nawet najlepszym producentom trudno jest się wyróżnić na tle innych producentów, wytwórców i dystrybutorów desek surfingowych.

Osobista rekomendacja może przebić się przez ten szum. 70% amerykańskich konsumentów ufa rekomendacjom produktów od przyjaciół i rodziny, w porównaniu z 15% konsumentów, którzy ufają markom w mediach społecznościowych.

Badanie zaufania konsumentów – Nielsen

Z badania wynika, że konsumenci internetowi najchętniej ufają rekomendacjom osób, które znają, czyli przyjaciół i rodziny (Źródło: Nielsen).
Word of mouth marketing to dowód społeczny i zaufanie w jednym.

Prognozy mówią, że do 2021 roku ponad 2,14 miliarda konsumentów na całym świecie będzie kupować towary i usługi w sieci, a sprzedawcy internetowi będą mieli udział w przychodach szacowanych na 6,54 biliona dolarów amerykańskich w 2022 roku. To wzrost o nieco ponad 3 biliony w porównaniu z rokiem 2019, w którym światowe przychody wyniosły 3,53 biliona dolarów.

Istnieje więc wiele możliwości rozwoju dla Twojego sklepu eCommerce, jest to po prostu kwestia zauważenia go na bardzo konkurencyjnym rynku.

Dlatego właśnie, oprócz wszystkich innych taktyk marketingowych, warto wdrożyć w swojej kampanii marketing słowa z ust.

A wiesz, co jest najlepsze w marketingu szeptanym? Jest on w zasadzie darmowy. A jeśli Twoja marka jest warta tego, by się nią chwalić, to masz nieograniczony darmowy marketing w kieszeni.

5 wskazówek, jak przeprowadzić udaną kampanię Word-of-Mouth marketingową

Jeśli Twoi klienci mają pozytywne doświadczenia z Twoją marką, naturalnie będą chcieli o tym mówić. A dlaczego mieliby tego nie robić? Wszyscy chcemy, aby nasi bliscy mogli korzystać z tych samych wspaniałych rzeczy, na które my się natknęliśmy.

Można to robić za pośrednictwem wielu mediów, takich jak Twitter, YouTube, Instagram, vlogowanie i blogowanie. Można to robić poprzez kontakty twarzą w twarz. Można też skorzystać z pomocy influencerów, którzy współpracują z markami, aby promować ich produkty lub usługi.

Z badań przeprowadzonych na całym świecie wśród respondentów z 56 krajów wynika, że 92% konsumentów ufa mediom pozyskanym, takim jak rekomendacje ustne od przyjaciół i rodziny. Co więcej, ten rodzaj marketingu cieszy się większym zaufaniem niż wszystkie inne formy reklamy, w tym reklamy w wyszukiwarkach (37%) i banery reklamowe (24%).

Oto 5 wskazówek, jak rozpocząć własną kampanię marketingu szeptanego.

Upewnij się, że o Twoich produktach i usługach warto rozmawiać

Żadna kampania marketingowa nie przebije kiepskiego produktu, bez względu na to, jak dobrze znasz się na marketingu.

Aby dać swojej marce największe szanse na to, że klienci będą o niej mówić, musisz zaoferować im coś, co pokochają. W końcu, dlaczego ktoś miałby chwalić się czymś, co go nie zachwyca?

Upewnij się więc, że najpierw zadbałeś o podstawy. Produkty, którymi warto się podzielić, obsługa klienta na najwyższym poziomie i doskonałe usługi posprzedażowe budują zaufanie klientów i zachęcają ich do mówienia o Twojej marce.

Weźmy na przykład markę Spell z Byron Bay. Nie tylko produkuje ona jedne z najpiękniejszych na świecie ubrań w stylu boho, ale także wykorzystała ruch etycznej mody na swoją korzyść.

Podążając za tym trendem i dostosowując się do zapotrzebowania klientów, firma Spell stworzyła zabójczy produkt, który jest łatwy do wprowadzenia na rynek, przyjazny dla mediów społecznościowych, a co najlepsze – warty udostępnienia na najwyższym poziomie.

Świetny produkt i strategia marketingowa sprawią, że nawet najbardziej skryci klienci zaczną mówić.

Oferuj zachęty dla polecających, które spodobają się Twoim klientom

Aby zapewnić sukces kampanii marketingu szeptanego, koniecznie zaoferuj swoim klientom zachęty w postaci programów polecających, które pokochają.

Wiele sklepów oferuje nagrody w ramach programu lojalnościowego jako sposób na zachęcenie zadowolonych klientów do powrotu po więcej. Program marketingu polecającego nie tylko to robi, ale także oferuje nagrody dla wszystkich znajomych, których klienci przyprowadzą.

Weźmy na przykład Timberland.

Timberland oferuje 20% zniżki nie tylko swoim obecnym klientom, ale także wszystkim nowym klientom, których skieruje do Twojego sklepu. Biorąc pod uwagę, że w 2019 roku firma osiągnęła przychód w wysokości ponad 3 miliardów dolarów, co oznacza wzrost z 1,8 miliarda dolarów w 2014 roku, można stwierdzić, że ich strategia marketingowa sprawdza się doskonale.

Prezes firmy Timberland mówi, że w 2014 roku skupili się na swoim idealnym kliencie, który ceni sobie funkcjonalne obuwie pozyskiwane w sposób etyczny, a nie modne style i szybką modę.

Okazuje się, że ich rynkiem docelowym są millenialsi, którzy nie tylko lubią etyczną modę, ale także dobrą ofertę, jak twierdzi Jeff Fromm, analityk rynku z firmy Futurecast. Kiedy więc firma Timberland trafiła na te dwa kluczowe punkty w swojej kampanii marketingu polecającego, jej przychody gwałtownie wzrosły.

Timberland jest doskonałym przykładem na to, że oferowanie zachęt dla polecających, które spodobają się Twojemu idealnemu klientowi, może być potężnym posunięciem marketingowym.

Zapewnij pierwszorzędną obsługę klienta

Czasami produkt nie jest tym, o czym warto mówić. Często ludzie cenią sobie przede wszystkim obsługę. Jeśli obsługa klienta jest na najwyższym poziomie, ludzie będą wykrzykiwać pochwały z najwyższych miejsc na swoich portalach społecznościowych. Z drugiej strony, jeśli Twoja marka jest uciążliwa w obsłudze, stracisz klientów szybciej, niż zdobędziesz nowych.

W rzeczywistości utrzymanie klienta (utrzymanie zadowolonych klientów) jest o wiele tańsze niż pozyskiwanie klientów (zdobywanie nowych). Dokładnie pięć razy tańsze.

A więc gdy już zdobędziesz nowego klienta, chcesz go zatrzymać.

Kontynuując nieco dłużej trend etycznej odzieży, sprawdź, w jaki sposób Patagonia dba o to, aby jej klienci wracali do sklepów.

Patagonia oferuje najwyższej klasy usługi posprzedażowe, takie jak polityka napraw. Jeśli którakolwiek z Twoich ubrań Patagonii pęknie, rozerwie się na szwach lub w jakikolwiek sposób nie spełnia norm, ich zespół naprawi ją bezpłatnie w ramach Gwarancji Ironclad.

Jeśli uszkodzenie jest spowodowane ogólnym zużyciem, naprawią odzież za uczciwą cenę. Co więcej, oferują tę usługę również w przypadku odzieży, która nie została wyprodukowana przez ich własny zespół.

W ten sposób Patagonia nie tylko dalej dostosowuje się do swojego zobowiązania do etycznego ubierania się, co jest głównym powodem, dla którego wielu klientów kupuje tam w pierwszej kolejności, ale także oferuje wspaniałe usługi posprzedażowe, które zapewnią, że ich klienci będą wracać do ich sklepów ponownie i ponownie.

Pamiętaj, że powracający klienci to wspaniali klienci. Nie tylko nadal będą wydawać pieniądze na zakup Twoich produktów i usług, ale także o wiele częściej będą o nich mówić.

A klienci polecający są 4 razy bardziej skłonni do zakupu, gdy poleci ich przyjaciel. Tak więc zadbaj o właściwą obsługę klienta, a będziesz na dobrej drodze do poważnego sukcesu!

Usprawnij proces zakupu w swoim sklepie internetowym

Jednym z najprostszych sposobów na zwiększenie konwersji zakupów i zadowolenia klientów jest usprawnienie procesu zakupowego. Weź pod uwagę, że dobrze zaplanowany projekt strony internetowej może zwiększyć konwersję nawet o 400%!

Pomyśl o tym. Zastanów się, kiedy po raz ostatni zrezygnowałeś z zakupu online. Zadaj sobie pytanie, co sprawiło, że porzuciłeś koszyk lub, co gorsza, zrezygnowałeś, zanim jeszcze zacząłeś dodawać cokolwiek do swojego zamówienia.

Być może odwiodły Cię od tego natrętne wyskakujące okienka na stronie, być może nieporadność w dokonywaniu zakupów doprowadziła Cię do dezercji, a może to ukryte opłaty za przesyłkę wbiły ostateczny gwóźdź do trumny.

Cokolwiek to było, postaw się na miejscu swojego klienta. Co możesz zrobić, aby jego zakupy były tak szybkie i łatwe, jak to tylko możliwe?

Spójrz na The Little Market – ich jednostronicowa kasa jest bardzo łatwa w obsłudze i oferuje klientom łatwe i bezstresowe zakupy.

Aby tak jak w przypadku The Little Market prawidłowo zorganizować proces zakupu w Twoim sklepie, zastanów się nad poniższymi pytaniami i uwagami:

Szybkość strony i czas ładowania strony: Czy Twoja witryna jest skomplikowana i powolna?
Użyteczność strony i łatwość obsługi: Jak zoptymalizowany jest układ witryny i jak trudno się po niej poruszać?
Nawigacja w witrynie: Jak łatwo Twoi klienci mogą znaleźć produkt, którego szukają?
Konstrukcja koszyka na zakupy: Jak łatwo klient może dokonać zakupu? Ile kroków trzeba wykonać? Jak długo to trwa?
Jeśli zadbasz o wszystkie te elementy, możesz znacznie zwiększyć sukces swojej witryny. Pamiętaj, że zadowoleni klienci = więcej słów z ust = więcej konwersji.

Wykorzystaj opinie klientów

Czasami marketing szeptany nie jest tak łatwy, jak się wydaje. Czasami musisz dać swoim klientom delikatnego kuksańca we właściwym kierunku. Dobrym sposobem na to jest zintegrowanie systemu recenzji z Twoim sklepem eCommerce.

Dlaczego?

Ponieważ klienci uwielbiają oglądać doświadczenia innych osób związane z Twoją marką. Woleliby raczej zobaczyć te spostrzeżenia, opinie i punkty widzenia niż Twoje reklamy i materiały sprzedażowe.

Potraktuj recenzje klientów jako kolejną formę marketingu szeptanego, zachęcając nowych odwiedzających Twoją stronę i potencjalnych klientów do zaufania produktom i usługom Twojej marki.

Weźmy na przykład Verishop. Zintegrowali oni podstawowy system recenzji w ramach swojej witryny. Jest on czysty, prosty, nie rzuca się w oczy, ale spełnia swoją rolę: zwiększa zaufanie klientów przy dokonywaniu zakupu.

Te recenzje, negatywne lub pozytywne (miejmy nadzieję, że pozytywne), mają ogromny wpływ na ludzi. Pomogą one zwiększyć sprzedaż, podnieść ROI, a co najlepsze, będą stanowić piękną formę darmowego marketingu szeptanego.

Wykorzystanie marketing szeptanego nie musi być bardzo skomplikowane. W rzeczywistości powinno być stosunkowo łatwe i bardzo opłacalne, jeśli zrobisz to dobrze.

Teraz, kiedy wiesz już dokładnie, jak prawidłowo skonfigurować program poleceń, nie ma już żadnej wymówki. Wyjdź na zewnątrz i rozpocznij zabójczą kampanię WOMM, a Twój biznes i marże zysku będą Ci wdzięczne!

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

pl_PLPolish